Παρασκευή, 15 Απριλίου 2016

Θωρακισμένα Οχήματα Ανεφοδιασμού Πυροβολικού

Στην Κορέα, μετά από μια αντιγραφή του Μ-992 που αποκλήθηκε Κ-66, η έλευση του πυροβόλου Κ-9 Thunder συνοδεύτηκε από το εντυπωσιακού όγκου Κ-10.
Τα οχήματα ανεφοδιασμού πυροβολικού είναι μια κατηγορία οχημάτων που δεν υφίσταται στο ελληνικό οπλοστάσιο. Βασίζονται σε σκάφος ΤΟΜΠ ή τράκτορα πυροβολικού, συχνά το ίδιο με το Α/Κ πυροβόλο που υποστηρίζουν (για ομοιοτυπία και μείωση του κόστους και της πολυτυπίας ανταλλακτικών) και ακολουθούν την μονάδα όπου πάει έχοντας ίδιες κινητικές ικανότητες με τα ερπυστριοφόρα πυροβόλα ανεφοδιάζοντάς τα με οβίδες και γεμίσματα εκ του σύνεγγυς.
Στη δεκαετία του ’50 το ρόλο αυτόν στον αμερικανικό στρατό έπαιζε το όχημα Μ-548. Το όχημα βασίζεται στο σκάφος του γνωστού και μη εξαιρετέου Μ-113 αλλά όλο το άνω τμήμα είναι αθωράκιστο, το τετραμελές πλήρωμα βρισκόταν σε απλή αθωράκιστη καμπίνα και το οπίσθιο τμήμα ήταν ανοιχτό καλυμμένο με μουσαμά σαν σε φορτηγό. Η μεταφορά των πυρομαχικών γινόταν με το χέρι. Το όχημα έλαβε μέρος για τελευταία φορά στην επιχείρηση «Desert Sword» το 1991.
Το Μ-548 ονομάζεται κανονικά «Φορέας Βαρέως Φορτίου» και χρησιμοποιήθηκε στον Αμερικανικό στρατό σε πλειάδα αποστολών (φορέας Chaparral, μετακίνηση ανταλλακτικών, πυρομαχικών κλπ.). Παρά την ένταξη σχεδόν 3,000 Μ-113 στο οπλοστάσιό του, ο ΕΣ ποτέ δεν ενδιαφέρθηκε για τέτοια οχήματα.
Στα 1960 η είσοδος του Μ-109 έφερε το Μ-992 Field Artillery Ammunition Support Vehicle (FAASV), που χρησιμοποιούσε το ίδιο σκάφος με ψηλότερη μονοκόματη υπεκατασκευή και οροφή σε σχήμα καμάρας. Η πρωτοπορία εδώ ήταν ότι η επαναγέμιση γινόταν άμεσα με ένα υδραυλικό βραχίονα που επέτρεπε την άμεση κύλιση των βλημάτων και γεμισμάτων από το εσωτερικό του οχήματος κατευθείαν στο πίσω μέρος του Μ-109 μειώνοντας τους χρόνους . Για να επιτευχθεί αυτό τα δύο οχήματα πρέπει να σταθούν εν-σειρά όπισθεν με όπισθεν. Το μέτρο πιθανώς έγινε για μείωση αναγκών του προσωπικού (το Μ-992 διαθέτει 3 άνδρες πλήρωμα) και δράση σε περιβάλλον ΡΒΧΠ αλλά δεν υιοθετήθηκε από άλλους ευρωπαϊκούς στρατούς. Στο Μ-992Α2 τα αμερικανικά πληρώματα αφαιρούσαν τον βραχίονα γιατί έβρισκαν ότι είναι πιο απλό και πιο γρήγορο να μεταφέρουν τα πυρομαχικά στα χέρια.
Κινέζοι, Ιάπωνες και Νοτιοκορεάτες ασπάστηκαν την πρακτική του FAASV και κατασκεύασαν οχήματα ανεφοδιασμού για τα δικής τους ανάπτυξης Α/Κ Πυροβόλα. Στην Κορέα, μετά από μια αντιγραφή του Μ-992 που αποκλήθηκε Κ-66, η έλευση του πυροβόλου Κ-9 Thunder συνοδεύτηκε από το εντυπωσιακού όγκου Κ-10.
Στην Κίνα το PLZ-45 της Norinco συνοδεύεται από το PCZ45.
Στην Ιαπωνία έχουμε τα Ammunition resupply vehicles Type-87 και Type-99 για τα αντίστοιχα συστήματα πυροβολικού.
Φορείς βλημάτων 120 χιλιοστών. Τα βλήματα συσκευάζονται στους ειδικούς φορείς και εκφορτώνονται με το ειδικό περονοφόρο ανυψωτικό όχημα από τα τροχοφόρα οχήματα Oshkosh HEMTT M985. Φωτογραφία από την άσκηση «Λυσίμαχος 2013» με βολές Leopard 2 HEL στην Αλεξανδρούπολη.
Αντίθετα, Γερμανοί, Ρώσοι και Έλληνες δεν δείχνουν να ενδιαφέρονται για τέτοια οχήματα. Η μεταφορά των πυρομαχικών προβλέπεται από βαρέα φορτηγά σε παλέτες και η διαχείριση από γερανούς και κλαρκ επιτόπου.Το ρωσικό 2S19 Msta διαχειρίζεται τα πυρομαχικά στον υπερμεγέθη πύργο του αφού το προσωπικό τα φορτώσει με τα χέρια σε παρόμοιο υδραυλικό βραχίονα που φέρεται μόνιμα στο πίσω μέρος του πύργου.
Κάποια Μ-992 έφτασαν στην Ελλάδα και είναι σε χρήση αλλά στο ρόλο του ΚΔΠ. Η έλλειψη οχημάτων παντοδαπούς εδάφους που θα μεταφέρουν το βαρύ φορτίο των πυρομαχικών του πυροβολικού έχει στηλιτευτεί κατά καιρούς στον ειδικό τύπο (βλ. π.χ. το άρθρο του «Αρματιστή» στην «3η πρόταση: Τροποποίηση αρμάτων σε βλητοφόρα ανεφοδιασμού πυρομαχικών των Επιλαρχιών Μέσων Αρμάτων» ) ως σημείο που μειώνει την ευελιξία των μονάδων του πυροβολικού και επηρεάζει στη συνέχεια όλο το συγκρότημα ελιγμού. Άσχετα αν κανείς υποστηρίζει το αμερικανικό ή ευρωπαϊκό δόγμα σε αυτόν τον τομέα (ειδικά οχήματα-φορείς ή βαρέα φορτηγά και γερανοί/κλάρκ), η ουσία είναι ότι τα οχήματα της σειράς Marathon που χρησιμοποιούνται σήμερα από την συντριπτική πλειοψηφία των μονάδων πυροβολικού με γερανούς παρμένους από φορτηγά Μ-series (μετατροπή-πατέντα: Εργοστάσια Βάσεως Στρατού-TM) ΔΕΝ θα ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους όταν έρθει η ώρα. Καλά τα άρματα και τα super-κανόνια αλλά να μην ξεχνάμε ότι είναι απλά ένας κρίκος σε μια αλυσίδα που κάνει τη μονάδα.
Ο Στάθης Βασιλείου είναι ένας από τους διαχειριστές της ομάδας Προέλαση-Limit Of Advance στο Facebook.
ΠΗΓΗ
https://proelasi.org/2016/04/15/%CE%B8%CF%89%CF%81%CE%B1%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B1-%CE%BF%CF%87%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%B1%CE%BD%CE%B5%CF%86%CE%BF%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%8D-%CF%80%CF%85/#more-39761

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου