Κυριακή 10 Απριλίου 2016

Ισραήλ: Merkava Mk4 χτυπήθηκε κατά τη διάρκεια εκπαίδευσης

Το Merkava Mk4 μετά την προσβολή με βλήμα APAM.
Την προηγούμενη εβδομάδα αποδεσμεύτηκαν ένα απόσπασμα βίντεο και φωτογραφίες του ατυχήματος που συνέβη κατά τη διάρκεια εκπαίδευσής αρμάτων μάχης Merkava Mk4. Κατά την εκπαίδευση με πραγματικά πυρά, ένα άρμα μάχης Merkava Mk4 διήλθε μπροστά από ένα άλλο, το οποίο εκείνη τη στιγμή έβαλλε βλήμα M392 APAM των 120 χιλιοστών. APAM είναι το ακρωνύμιο του βλήματος “κατά προσωπικού/υλικού” και είναι η ονομασία που έχει δοθεί στο εξελιγμένο «πολλαπλής χρήσης» βλήμα των IDF.
Το M392 APAM αποτελείται από ένα βλήμα βάρους 17 κιλών, το οποίο προωθείται από γόμωση μειωμένης ώθησης με ταχύτητα βολής τα 900 μέτρα ανά δευτερόλεπτο. Η μέγιστη πίεση κάννης κατά τη βολή του βλήματος APAM είναι μόλις 340 Mpa (3400 bar). Το βλήμα APAM διαθέτει αρθρωτή σχεδίαση και περιλαμβάνει έξι υποπυρομαχικά (πολεμικές κεφαλές), τα οποία συνήθως περιλαμβάνουν γόμωση υψηλής εκρηξιμότητας (HE). Χάρη σ’ έναν ηλεκτρονικά προγραμματισμένο πυροσωλήνα, το APAM μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διάφορες αποστολές σε διάφορες επιλογές συμπεριλαμβανομένης της επιλογής ανατίναξη κατά την πρόσκρουση, ανατίναξη στον αέρα και ανατίναξη μετά την εκτόξευση του υποπυρομαχικού.
Το ίδιο άρμα, η φωτογραφία έχει ληφθεί από πιο κοντά.
Σύμφωνα με ισραηλινές πηγές κανένα μέλος του πληρώματος δεν τραυματίστηκε.
Δείτε το βίντεο με το ατύχημα εδώ.
Οι φωτογραφίες από το ατύχημα δείχνουν έναν αριθμό διαφορετικών ενδιαφερουσών πτυχών:
1. Το APAM κατάφερε να “ξεφλουδίσει” τη συνθετική θωράκιση του άρματος σε μία περιοχή περίπου 1,8 τετραγωνικού μέτρου (ως σημείο αναφοράς, οι εδαφικοί τροχοί συμπεριλαμβανομένου του ελαστικού παρεμβύσματος, έχουν διάμετρο 700-710 χιλιοστών).
2. Η συνθετική θωράκιση των πλευρών του σκάφους είναι κατασκευασμένη από μικρότερα τμήματα τα οποία έχουν ένα μεταλλικό πλαίσιο και περιλαμβάνουν διάφορες βίδες, οι οποίες πιθανόν να κρατούν τα στοιχειά της θωράκισης.
3. Τα δύο πλευρικά τμήματα των “κουρτινών” θωράκισης κρατιούνται από μια ενιαία επιμήκη σιδερένια βέργα. Ένα ατυχές άμεσο χτύπημα στην βέργα (όπως σ’ αυτή την περίπτωση) σημαίνει ότι και τα δύο τμήματα της πλευρικής θωράκισης θα αποκολληθούν.
4. Το πίσω μέρος του πύργου (το ήταν στραμμένο προς την ανατίναξη του APAM κατά την στιγμή της πρόσκρουσης) που είναι κρυμμένο πίσω από ένα κάλυμμα μουσαμά και πιθανόν να έχει επίσης υποστεί ζημιά.
5. Χτυπώντας στην άκρη των δύο τμημάτων της συνθετικής θωράκισης στα πλευρά του σκάφους θα προκληθεί μεγάλη ζημία και στα δύο τμήματα (δείτε την απώλεια τμημάτων των ατσάλινων πλαισίων στην κάτω και άνω άκρη).
Το Merkava, είναι γνωστό ότι, βασίζεται στην ειδικά προσαρμοσμένη θωράκιση αντί στηνειδικά ολοκληρωμένη θωράκιση. Τα περισσότερα συμβατικά άρματα μάχης -συμπεριλαμβανομένου του M1 Abrams, Leopard 2 και T90- χρησιμοποιούν τηνολοκληρωμένη συνθετική θωράκιση ή έναν συνδυασμό της προσαρμοσμένης και ολοκληρωμένης θωράκισης. Αυτό σημαίνει ότι τα χαλύβδινα περιβλήματα του πύργου και του σκάφους είναι κατασκευασμένα με διπλά τοιχώματα, τα οποία απέχουν μεταξύ τους. Τότε τοποθετούνται, στην κοίλη διατομή, τα τμήματα συνθετικής θωράκισης ανάμεσα στα χαλύβδινα τοιχώματα, τα οποία έπειτα σφραγίζονται με την συγκόλληση/κοχλίωση ενός τμήματος οροφής.
Τα χαλύβδινα τοιχώματα του πύργου και τα χαλύβδινα περιβλήματα παρέχουν δομική υποστήριξη και επιπρόσθετη θωράκιση, ωστόσο προσθέτουν βάρος και καθιστούν τις εργασίες επισκευής πιο βραδυκίνητες.
Φωτογραφία που παρουσιάζει την έλλειψη ολοκληρωμένης θωράκισης στη δομή πύργου του Merkava Mk4
Ο πύργος του Merkava Mk4 είναι κατασκευασμένος από χάλυβα, άλλα έχει μόνο ένα χαλύβδινο τοίχωμα. Αυτή είναι η σχεδίαση που συνήθως χρησιμοποιείται σε ελαφρύτερα θωρακισμένα οχήματα (όπως τα ΤΟΜΠ και ΤΟΜΑ) ή παλαιότερα οχήματα που ανακατασκευάστηκαν μετέπειτα με ειδική θωράκιση. Η συνθετική θωράκιση είναι τοποθετημένη με την μορφή ξεχωριστών τμημάτων στο εξωτερικό του άρματος. Αυτη η πρακτική επιτρέπει την ευκολότερη αντικατάσταση και τις ευκολότερες αναβαθμίσεις των τμημάτων της συνθετικής θωράκισης.
Πληγέντα M1A1HA και Merkava Mk4 μετά από προβολή μεγάλου διαμετρήματος ATGM.
Ωστόσο γίνεται αντιληπτό ότι η χρήση της ειδικής σχεδίασης προσαρμοσμένης θωράκισης στο Merkava Mk4 έχει κάποια ελαττώματα. Η συνθετική θωράκιση του Merkava αποτελείται από πολλές λεπτές, παράλληλα τοποθετημένες (σάντουιτς) πλάκες, η οποία είναι το συνηθισμένο σχέδιο για την προστασία εναντίον των πολεμικών κεφαλών “υψηλής εκρηκτικότητας/εναντίον αρμάτων” (HEAT). Ωστόσο η έλλειψη μιας επιπρόσθετης πλάκας κάλυψης για επιπλέον προστασία από τις κινητικής ενεργείας (KE), εκρηγνυόμενες κεφαλές πριν αυτές εισέλθουν στη συνθετική θωράκιση και την παροχή επιπρόσθετης δομικής υποστήριξης, προκαλεί κάποια θέματα που δεν διαπιστώνονται σε άλλα άρματα.
Εν συγκρίσει με τα υπόλοιπα άρματα, η θωράκιση του Merkava Mk4 (και παρόμοια θωράκιση που χρησιμοποιείται σε παλαιότερα άρματα) παρουσιάζει ζημία σημαντικού μέγεθος μετά από χτύπημα. Παραπάνω είναι η σύγκριση άρματος M1A1 HA χτυπημένο από αντιαρματικό καθοδηγούμενο πύραυλο (ATGM) Maverick (σε μια προσπάθεια να καταστραφεί το άρμα αντί να εγκαταλειφθεί και να λαφυραγωγηθεί) και ενός Merkava Mk4 μετά από προσβολή με πύραυλο 9M133 Kornet (AT-14 Spriggan). Η διαφορά στο εξωτερικό είναι τεράστια – ενώ το M1A1 HA έχει μόνο μια οπή (διαμέτρου περίπου 2-3 ιντσών) στην μετωπική θωράκιση, ένα μεγάλο τμήμα της θωράκισης του Merkava Mk4 έχει καταστραφεί και, ακόμα, κάποια τμήματα του έχουν χαθεί. Αυτό σημαίνει ότι ένα μεγαλύτερο τμήμα του άρματος είναι ασθενέστερο και επιτρέπει στον εχθρό να στοχεύει ειδικά στα πιο αδύναμα τμήματα του άρματος (τουλάχιστον σε μικρότερες αποστάσεις). Η μεγαλύτερη ζημία της θωράκισης του Merkava δεν δημιουργήθηκε από την έκλυση αερίων που προκλήθηκε από τον χάλκινο πυροσωλήνα του κοίλου γεμίσματος, αλλά μάλλον δημιουργήθηκε από την εκπυρσοκρότηση της εκρηκτικής ύλης που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του.
Η ειρωνεία είναι ότι οι Βρετανοί μηχανικοί του Fighting Vehicles Research and Development Establishment (FVRDE) γνώριζαν ήδη από το 1969 για το εν λόγω πρόβλημα όταν ανέπτυσσαν τη θωράκιση Chobham για το Chieftain.
Η διαφορετική σχεδίαση της θωράκισης του Merkava Mk3 δεν φαίνεται να μοιράζεται το ίδιο πρόβλημα. Έτσι, γίνεται αντιληπτό ότι αυτό είναι ένα γνωστό μειονέκτημα, που εσκεμμένα έγινε αποδεκτό με σκοπό να διατηρηθεί το βάρος του άρματος σε αποδεκτά επίπεδα. Η συνθετική θωράκιση του M1A1 HA καταστράφηκε μόνο από την έκλυση αέριων που δημιουργήθηκαν από τον πυροσωλήνα του βλήματος κοίλου γεμίσματος. Η εκρηκτική ύλη, που χρησιμοποιήθηκε για την προώθηση του, προκάλεσε ζημία μόνο στον καλλωπισμό του, εξωτερικά του άρματος.
Το χαλύβδινο τοίχωμα του σχεδίου της ολοκληρωμένης θωράκισης αποτρέπει την μεγάλη ζημία των συνθετικών υλικών.
Όπως έχει ήδη γραφεί, το APAM χρησιμοποιεί μια μειωμένης ώθησης γόμωση και λειτουργεί μόνο με πίεση 340 Mpa. Η πίεση αυτή είναι σημαντικά χαμηλότερη από αυτή του βλήματος DM12 (M830 σε υπηρεσία με τις ΗΠΑ), το οποίο λειτουργεί με πλήρη φορτίο στα 480 Mpa. Δεδομένου του βάρους και της ταχύτητας του, φαίνεται πιθανό ότι το σημερινό γερμανικό πυρομαχικό πολλαπλής χρήσης – το DM11 (χρησιμοποιείται επίσης από το USMC και άλλους) – πρέπει να λειτουργεί σε παρόμοια επίπεδα πίεσης.
Σκάφος Merkava χωρίς θωράκιση
Τα Σοβιετικά/Ρωσικά βλήματα HE των 125 χιλιοστών έχουν παρόμοια κινητική ενέργεια. Οπότε, βλέποντας πως ένα APAM μπορεί σχεδόν να διατρήσει τη θωράκιση ενός Merkava Mk4 ή ίσως ακόμη να το διατρήσει (η επίσημη ανακοίνωση ανέφερε μόνο ότι κανένας δεν τραυματίστηκε), φαίνεται πολύ πιθανόν ότι τα υπόλοιπα πυρομαχικά πολλαπλής χρήσης μπορούν να διατρήσουν τελείως την πλευρική θωράκιση του Merkava – παρότι υπάρχουν τμήματα συνθετικής θωράκισης πάχους περίπου 300 χιλ. (τμήματα θωράκισης παχουν περίπου 1 ποδιού). Καθώς το πυρομαχικό «HE/πολλαπλής χρήσης» πρέπει να διατρυπά μόνο ελαφρά θωρακισμένα οχήματα και κατασκευές (ένας τσιμεντένιος τοίχος με δίπλες επιφάνειες συχνά προσφέρει προστασία χαλύβδινης θωράκισης 70 χιλιοστών) αυτό εγείρει κάποια ερωτήματα σχετικά με τις προτεραιότητες των IDF και την μαχητική αξία του Merkava σε άλλους τύπους συγκρούσεων.
Για να είμαστε δίκαιοι τα περισσότερα άρματα μάχης δε διαθέτουν θωράκιση στην συγκεκριμένη τοποθεσία που χτυπήθηκε το Merkava Mk4 -αυτό είναι το αποτέλεσμα των περισσότερων αρμάτων που τελειοποιούνται για αρματομαχίες ή τουλάχιστον συγκρούσεις μεγάλης έντασης. Αυτές οι συγκρούσεις απαιτούν χονδρή και βαριά εμπρόσθια θωράκιση, έτσι ώστε να μη χρησιμοποιείται πολύ βάθος στην πλευρική θωράκιση. Τα πρώτα άρματα Merkava (συμπεριλαμβανόμενου του πρώτου μοντέλου του Merkava Mk3) ακολούθησαν επίσης αυτή την σχεδίαση, καθώς είχαν ως κύριο στόχο να πολεμήσουν την αριθμητική υπεροχή της αρματικής δύναμης των αραβικών κρατών. Το Merkava Mk4 ωστόσο σχεδιάστηκε αρχικώς για ένα νέο τύπο επιχειρήσεων, να πολεμήσει στον ασύμμετρο πόλεμο εναντίον της Χαμάς και των συμμάχων της. Αυτό σήμαινε ότι η βαριά μετωπική θωράκιση δεν ήταν αναγκαία και το μόνο απαιτούμενο ήταν η ολομέτωπη προστασία από τα RPG και ATGM.
Το Merkava Mk4 δείχνει να έχει θυσιάσει τη συμβατική θωράκιση με σκοπό να καλύψει τις τρέχουσες απαιτήσεις των IDF, όμως πόσο καλά θα τα πάει ενάντια στα νέα άρματα της περιοχής: Του M1A1 της Αιγύπτου, Challenger 1 της Ιορδανίας (με τις αναβαθμίσεις να είναι σε εξέλιξη) και του T90 στην Συρία;
Απόδοση/Μετάφραση από το Below The Turret Ring για την «Προέλαση.»
ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου