Σάββατο 2 Απριλίου 2016

Κυρίαρχοι των θαλασσών

Πρωτιές των ελληνικών υποβρυχίων “Πιπίνος” και “Αμφιτρίτη” σε διεθνείς ασκήσεις. (Φωτογραφία αρχείου: Υπ.Εθ.Α.)
Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη
lsblaveris@gmail.com
Η πρώτη επιχειρησιακή παρουσία του νέου, υπερσύγχρονου υποβρυχίου του Ελληνικού Στόλου “Πιπίνος” (S-121) στο εξωτερικό, προκειμένου να συμμετάσχει σε μία από τις μεγαλύτερες ασκήσεις υποβρυχίων του NATO, είχε ως αποτέλεσμα όχι μόνο αυτό να διακριθεί όλως ιδιαιτέρως, σε σημείο οι Σύμμαχοι να το αποκαλέσουν “υποβρύχιο-φάντασμα” (“The Ghost Submarine”), αλλά και να αποδείξει ότι η δουλεία που γίνεται στην ιστορική Διοίκηση Υποβρυχίων του Αρχηγείου Στόλου έχει και βάθος και συνέχεια.
Αυτό γιατί η φετινή, προ ολίγων ημερών, μεγάλη επιτυχία του “Πιπίνος” ήλθε σε συνέχεια της αντιστοίχου, προ μηνών, αλλά πάντα αξιόπιστου υποβρυχίου μας, “Αμφιτρίτη” (S-117).
Για τον λόγο αυτό, τα “Παραπολιτικά”, μετά από σχετική άδεια από το ΓΕΝ, βρεθήκαν στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος, προκειμένου να μάθουν λεπτομέρειες από αυτή τη νέα επιτυχία κια να εξετάσουν τη μεταλαμπάδευση του “πνεύματος και των παραδόσεων του Όπλου των υποβρυχίων” από την μία γενιά στην άλλη.
Φιλοξενηθήκαμε τόσο στο “Πιπίνος” όσο και στο “Αμφιτρίτη” και είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τους κυβερνήτες τους και να ξεναγηθούμε στους χώρους τους, παρά το ασφυκτικό πρόγραμμα που είχαν, καθώς προετοιμάζονταν για συμμετοχή σε νέες εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Πρώτο σταθμός στην περιήγηση μας αυτή ήταν το στενό μεν, ζεστό και φιλόξενο δε “καρέ” των αξιωματικών του “Πιπίνος”, Type-214AIP, κλάσεως “Παπανικολής”. Ο κυβερνήτης του, πλωτάρχης Νικόλαος Μαμουνάς, ΠΝ, απόφοιτος της τάξεως του 1997 της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, είναι πρώτος κυβερνήτης του σκάφους και κυβερνήτης παραλαβής του απο τα Ελληνικά Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, ενώ στο παρελθόν (2011-2012) είχε διατελέσει κυβερνήτης και στο παλιότερο υποβρύχιο του Στόλου μας, το “Τρίτων”, Type 209-1100. Συνεπώς, τα έχει δει… όλα!
S121-S117
Φωτογραφίες: Βαγγέλης Ρασσιάς
Πρεμιέρα
Η συμμετοχή του “Πιπίνος” στη μεγάλη NATOϊκή άσκηση υποβρυχίων “Dynamic Manta 2016” ήταν η πρώτη για το υποβρύχιο μας, αλλά και για τα αδελφά υποβρύχια Type-214AIP. Η άσκηση διήρκεσε την περίοδο απο 22 Φεβρουαρίου έως 4 Μαρτίου 2016 και πραγματοποιήθηκε στα ανατολικά της Σικελία, ενώ το “Πιπίνος” κατέπλευσε στην Κατάνια της Σικελίας από 18 έως 22 Φεβρουαρίου για το pre-sail conference και την ενημέρωση. Μετά το πέρα της ασκήσεως, κατέπλευσε πάλι στο λιμάνι της Κατάνια για την απενημέρωση”, μας λεει ο πλωτάρχης Μαμουνάς. Και συνεχίζει: “Η άσκηση πραγματοποιείται κάθε χρόνο και τελούσε υπό τον επιχειρησιακό έλεγχο του διοικητή των Υποβρυχιακών Δυνάμεων του NATO (COMSUBNATO), αποσκοπώντας στην προαγωγή του επίπεδου της συνεργασίας και της συνδυασμένης δράσης μεταξύ υποβρυχίων, εναέριων μέσων και μονάδων επιφανείας, με ιδιαίτερη έμφαση στις ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις. Στην άσκηση συμμετείχαν μονάδες επιφανείας, υποβρύχια και πτητικά μέσα από Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία και ΗΠΑ”.
Αυτό που εντυπωσίασε τους ξένους και τους έκανε να δώσουν στο ελληνικό υποβρύχιο τον τιμητικό για κάθε “υποβρυχιά” χαρακτηρισμό του “φαντάσματος” ήταν το …ξύλο που έδωσε σε ενα υπερσύγχρονο βρετανικό πυρηνοκίνητο υποβρύχιο (κατασκευής του 2012), το οποίο προσέβαλε με εικονικές επιθέσεις και εξαπέλυσε βολή τορπίλης εναντίον του, χωρίς να γίνει… αντιληπτό από τους Βρετανούς συναδέλφους. Επίσης, το γεγονός ότι, για να το εντοπίσουν τα ανθυποβρυχιακά αεροσκάφη, αναγκάστηκαν να ρίξουν ενεργητικούς ηχοσημαντήρες, κάτι ιδιαίτερα… ασυνήθιστο!
Ρωτήσαμε και για αυτό τον πλωτάρχη Μαμουνά, ο οποίος επεσήμανε με σεμνότητα και… νόημα: “Εμείς απλώς εκμεταλλευτήκαμε σε υπερθετικό βαθμό δύο στοιχεία: πρώτον, τον υψηλό επαγγελματισμό και τις ικανότητες του πληρώματος και, δεύτερον, το εξαιρετικά χαμηλό ακουστικό ίχνος που προκαλούσε το υποβρύχιο μας, με αποτέλεσμα να είναι εξαιρετικά δύσκολο στον… εχθρό να το εντοπίσει εγκαίρως”.
Κάτω από το περισκόπιο…
Λίγη ώρα αργότερα, πήγαμε στο διπλανό υποβρύχιο, το “Αμφιτρίτη” (S-117), Type-209/1200 -παλαιότερο μεν, αλλά εξίσου ετοιμοπόλεμο και αποτελεσματικότατο-, και στον πλωτάρχη Δημήτρη Μωραΐτη ΠΝ (τάξεως ΣΝΔ 1998), για να τον ρωτήσουμε για την επιτυχία στην άλλη NATOϊκή άσκηση υποβρυχίων, την “Trident Jucture 2015” (5 Οκτωβρίου – 26 Νοεμβρίου), στον Ατλαντικό και τη Δυτική Μεσόγειο. Αυτή είχε ως αποτέλεσμα την επιχειρησιακή ανάπτυξη του “Αμφιτρίτη” και άλλων 40 πολεμικών σκαφών για 49 ημέρες και την πρωτιά του με βάση τη ανεπίσημη μεν, αλλά ουσιαστική “βαθμολόγηση” από πλευράς των ουδέτερων παρατηρητών της Συμμαχίας.
Η τελική φάση της ασκήσεως πραγματοποιήθηκε ενώπιον της ανώτατης στρατιωτικής ηγεσίας του NATO και το “Αμφιτρίτη” μέσα μόνο σε μια ημέρα είχε πέντε “επιβεβαιωμένες βυθίσεις” (“Confirmend Kills”) “εχθρικών” σκαφών, γεγονός που συζητήθηκε…. Τι είναι αυτό που κάνει τα παλαιότερα και τα νεότερα σκάφη της Δ.Υ., τα πληρώματα και τους κυβερνήτες να έχουν διαχρονικών το ίδιο μαχητικό πνεύμα, την ίδια άμμιλα και τις ίδιες υψηλές προδιαγραφές σε συνάρτηση με την ιστορία και τις μακραίωνες παραδόσεις του ΠΝ;
“Την ιστορία, τις παραδόσεις του Ναυτικού και της διοίκησης, τον επαγγελματισμό τους και τις ικανότητες του προσωπικού, τους σπουδαίους δασκάλους που είχαμε όλοι μας και τα πατήματα τους θεωρούμε υποχρέωση μας όχι μόνο να τα συνεχίσουμε, αλλά και να τα ξεπεράσουμε. Η μη υποτίμηση οποιουδήποτε αντιπάλου, καθώς και οι δυνατότητες όλων των υποβρυχίων μας, παλαιότερων-αναβαθμισμένων, αλλά και των πλέον σύγχρονων, είναι τα στοιχεία της συνέπειας και των επιτυχιών. Το υποβρύχιο εξιτάρει, είναι καθαρά επιθετικό όπλο λόγω φύσεως του. Το προσωπικό του είμαστε ήσυχοι άνθρωποι, με μεγάλες ψυχικές αντοχές και απεριόριστη κατανόηση ο ένας για τον άλλο. Είμαστε βολικοί στο να συνυπάρχουμε αρμονικά και αποτελεσματικά σε έναν πολυήμερο πλου. Με λίγα λόγια, είμαστε μια οικογένεια και αυτό έχει άμεση επίπτωση και επενέργεια στα θετικά αποτελέσματα,” μας τόνισε ο κυβερνήτης του “Αμφιτρίτη”, πλωτάρχης Δ. Μωραΐτης.
Πηγή: Εφημερίδα “Παραπολιτικά”, σελίδα 44, 02 Απριλίου 2016.
http://proelasi.org/2016/04/02/%CE%BA%CF%85%CF%81%CE%AF%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%BF%CE%B9-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B8%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CF%83%CF%83%CF%8E%CE%BD/#more-39227

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου