Τρίτη, 12 Ιουλίου 2016

Ελλοχεύει ο κίνδυνος απαξίωσης για τα Chinook


Τα τελευταία έτη διαρκώς αυξάνεται η συμμετοχή των Ενόπλων Δυνάμεων στην αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών και ειδικότερα της Αεροπορίας Στρατού. Είναι κοινός τόπος, πως 365 μέρες τον χρόνο οι Ένοπλες Δυνάμεις καλύπτουν τις ανεπάρκειες όλου του κρατικού μηχανισμού. 

Το κακό βέβαια έχει παραγίνει αφού οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν φτάσει σε οριακό σημείο απόρροια της στενής δημοσιονομικής κατάστασης και των ελάχιστων κονδυλίων. Οι διαθεσιμότητες όλων των πτητικών μέσων κινούνται σε εξαιρετικά οριακά επίπεδα και είναι σε όλους γνωστό. Για να το πούμε απλά και κατανοητά: δεν γίνεται τα πτητικά μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων υπό τις σημερινές πιεστικές συνθήκες να κάνουν τα πάντα (αεροδιακομηδές, έρευνα - διάσωση, μεταφορές VIP, αεροπυρόσβεση) και να είναι σε θέση να εκτελούν στο ακέραιο και τις επιχειρησιακές αποστολές. Το 2015 πραγματοποιήθηκαν από την Α.Σ αεροδιακομιδές 71 ασθενών σε μεγάλα αστικά κέντρα. Συνολική διάρκεια πτήσεων 149 ώρες και 49 λεπτά. Οι περισσότερες από αυτές τις ώρες με Chinook. Πόσο λογικό είναι να χρησιμοποιείται ένα Chinook χωρικότητας 44 ατόμων για να μεταφερθεί ένας ασθενής;

Για να μην παρεξηγηθούμε καλοδεχούμενη η κοινωνική προσφορά των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά τα σημερινά αμείλικτα οικονομικά δεδομένα θέτουν σαφείς περιορισμούς! Ούτε το προσωπικό ούτε τα πτητικά μέσα ούτε οι πόροι είναι ανεξάντλητοι. Η πραγματικότητα δυστυχώς είναι πολύ σκληρή και πρέπει να την αντικρύσουμε κατάματα ιεραρχώντας ανάγκες και προτεραιότητες. 

 Πόσο ορθολογική όμως είναι η χρήση βαρέων ελικοπτέρων CH-47 Chinook στη αεροπυρόσβεση; Η απάντηση είναι ξεκάθαρα όχι. Και εξηγούμαστε:

  1. Η αναλογία πληρωμάτων ελικοπτέρων δεν είναι η καλύτερη δυνατή. Τα πληρώματα καταπονούνται σε μεγάλο βαθμό αφού η έλλειψη χειριστών είναι δεδομένη καθότι αφενός πολλοί είναι αυτοί που έχουν συνταξιοδοτηθεί και αφετέρου η Σχολή Αεροπορίας Στρατού διοχετεύει ελάχιστους νέους χειριστές ετησίως αφού και η ίδια η ΣΑΣ δεν έχει πολλούς εισακτέους καθότι τόσο η ΣΣΕ όσο η ΣΜΥ δέχονται πολύ λίγους εισακτέους από τις πανελλήνιες εξετάσεις.
  2. Τα ελικόπτερα δέχονται μεγάλες δομικές καταπονήσεις (συνεπώς γερνούν γρήγορα) ενώ η υδροληψία με θαλασσινό νερό προκαλεί φθορές στο ελικόπτερο λόγω της διάβρωσης.  
  3. Δαπανώνται χρήματα σε καύσιμα από τον λειτουργικό προϋπολογισμό της Α.Σ τη στιγμή που οι νέοι χειριστές βάζουν όλο και λιγότερες ώρες εκπαιδευτικών πτήσεων.
  4. Τα ελικόπτερα καθηλώνονται όλο και συχνότερα αφού πληθώρα ανταλλακτικών δεν υπάρχει ενώ η τεχνική υποστήριξη των ελικοπτέρων είναι σε οριακό σημείο. Οι ανάγκες σε τεχνικό προσωπικό είναι μεγάλες και μέχρι στιγμής όλα γίνονται με γνώμονα το φιλότιμο και τον επαγγελματισμό των στελεχών. 
  5. Παραμελείται η κύρια αποστολή των ελικοπτέρων που είναι η ικανότητα ασφαλούς μεταφοράς προσωπικού και εφοδίων αφού δεσμεύονται ελικόπτερα για την αεροπυρόσβεση ή της αεροδιακομηδές.  
  6. Σκεφθείτε τώρα, ότι τα ελικόπτερα CHINOOK πραγματοποιούν και και αεροδιακομηδές. Δηλαδή, επιπλέον καταπόνηση για το ελικόπτερο. Επιπρόσθετες ανάγκες για πάγια αναλώσιμα (καύσιμα, συντήρηση). 


Οι δασικές πυρκαγιές αποτελούν μέρος της οικολογίας των δασικών οικοσυστημάτων της χώρας μας και είναι φαινόμενο σύνθετο που ακολουθεί τους νόμους της φύσης. Η πλήρης εξάλειψη των δασικών πυρκαγιών, είναι αδύνατη και αποτελεί ουτοπία έστω και αν υπήρχε ο πιο τέλειος αντιπυρικός σχεδιασμός. Έχει διαπιστωθεί ότι οι δασικές πυρκαγιές μπορεί να συμβάλουν θετικά στη φυσική ανανέωση και αύξηση της βιοποικιλότητας των δασικών οικοσυστημάτων και αρνητικά, προκαλώντας την πλήρη υποβάθμιση τους, όταν οι πυρκαγιές είναι επαναλαμβανόμενες σε μικρά σχετικά χρονικά διαστήματα στον αυτό τόπο. 

Αδιαμφισβήτητα, η πυρκαγία είναι ένα φυσικό φαινόμενο και όταν εξαπλωθεί δεν σβηνεί όσα πυροσβεστικά αεροσκάφη ή ελικόπτερα και να διαθέτουμε. Η Ελλάδα χρειάζεται να δώσει βάση στην πρόληψη και στην εφαρμογή νέων τεχνολογιών στην πυρόσβεση. Εξάλου αν δει κανείς τους αριθμούς η χώρα μας έχει τον μεγαλύτερο στόλο αεροσκαφών δασοπυρόσβεσης στην Ευρώπη και παρόλα αυτά οι πυρκαγίες συνεχίζονται. Άρα, δεν είναι θέμα μόνον αεροσκαφών ή ελικοπτέρων. Ακόμα και η μίσθωση ελικοπτέρων είναι μια σπατάλη και πρέπει και αυτή με την σειρά της να καταργηθεί καθώς κοστίζει δεκάδες εκατομμύρια ετησίως στην τσέπη του Έλληνα φορολογούμενου και αυτά τα χρήματα να δοθούν αλλού, σε κλάδους των Ένόπλων Δυνάμεων που πραγματικά τα χρειάζονται.

Και όλα αυτά τη στιγμή υπάρχει "εμπλοκή" και αναμένονται καθυστερήσεις στη προμήθεια των 10 μεταχειρισμένων CH-47D (Chinook) έναντι 125,8 εκατομμυρίων δολαρίων από τα αποθέματα του Στρατού των ΗΠΑ. Στο θέμα αυτό θα επανέλθουμε με νεότερες πληροφορίες.
ΠΗΓΗ
http://defencenews.gr/amina/4034-elloxeyei-o-kindynos-apaksiosis-gia-ta-chinook

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου