Παρασκευή, 10 Ιουνίου 2016

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΤΩΝ ΤΠΚ ΚΛΑΣΗΣ «ΡΟΥΣΣΕΝ» ΝΟ6 ΚΑΙ ΝΟ7 ΤΟΥ ΠΝ ΜΕ ΤΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ

Η ΤΠΚ Ρίτσος στον Πειραιά την 25η Μαρτίου 2016
Η ΤΠΚ Ρίτσος , σκάφος Νο 5 της κλάσης «Ρουσσέν» , στον Πειραιά για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου 2016 .
Ο Τομέας Άμυνας του πολιτικού κόμματος Ποτάμι,  αναφέρεται με σχετική  ανακοίνωση στο θέμα υλοποίησης της σύμβασης των δύο Πυραυλακάτων Νο 6 & 7 (ΤΠΚ) του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) που έχουν αναλάβει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας (ΝΒΕΕ)  και έλλειψη άλλων επισήμων ανακοινώσεων, μας δίδει κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία της εξέλιξης του προγράμματος:
«Να θυμίσουμε ότι με την υπογραφή της τροπολογίας υπ’ αριθμόν 163 / 17 της 28/1/2016 το δημόσιο επανέρχεται λόγω των γνωστών προβλημάτων των ΝΒΕΕ να στηρίξει την εταιρία προσφέροντας 40 εκ. ευρώ επιπλέον (από αυτά που έχει δώσει μέχρι τώρα), με την αιτιολογία ότι αυτή τη φορά τα χρήματα που θα ξοδευτούν (από τα 40 εκ. ευρώ) θα καταλογιστούν στα ΝΒΕΕ, για να επιστραφούν στο δημόσιο κάποτε.
Από τα 40 εκ. ευρώ, τα 22,5 εκ ευρώ προβλέπονται για μισθούς των εργαζομένων της εταιρίας 29 μηνών και τα 17,5 εκ. ευρώ για εργασίες και προμήθειες υλικών, με την υποχρέωση τα ΝΒΕΕ να παραδώσουν στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) τις ΤΠΚ 6 &7 σε 29 μήνες από την υπογραφή της νέας συμφωνίας.
Οι εργασίες για την κατασκευή των ΤΠΚ 6 & 7 ξεκίνησαν με καθυστέρηση περίπου τριών μηνών και στη παρούσα χρονική περίοδο προχωρούν με πολύ αργούς ρυθμούς. Παράλληλα το ΠΝ πληρώνει σε όλο αυτό το διάστημα το σύνολο των περίπου 600 εργαζομένων των ΝΒΕΕ, (ανεξάρτητα αν απασχολούνται στις εργασίες των ΤΠΚ 6 &7), με 700- 800 χιλιάδες ευρώ το μήνα. Από το σύνολο των εργαζομένων των ΝΒΕΕ, περίπου 30 άτομα περιστασιακά χρησιμοποιούνται για την ολοκλήρωση των εργασιών του ΤΠΚ ΜΥΚΟΝΙΟΣ, ενώ για τις εργασίες των ΤΠΚ 6 & 7 της συμφωνίας χρησιμοποιείται περιστασιακά το 15-20% του προσωπικού των ΝΒΕΕ και οι υπόλοιποι πληρώνονται χωρίς να εργάζονται.
Υπενθυμίζουμε ότι ο κ. Αβραμόπουλος τον Οκτώβριο του 2014 είχε υπογράψει τον καταλογισμό 7,5 εκ. ευρώ σε πρόστιμα στα ΝΒΕΕ για καθυστερήσεις και προβλήματα στις συμβατικές τους υποχρεώσεις σχετικές με την ναυπήγηση των ΤΠΚ. Επιπλέον υπάρχουν σε εκκρεμότητα και καταλογισμοί νέων προστίμων στα ΝΒΕΕ ύψους 8 εκ. ευρώ που αφορούν στην καθυστέρηση παράδοσης και προβλημάτων που παρουσιάσθηκαν στην κατασκευή του ΤΠΚ Νο 5 (ΡΙΤΣΟΣ). Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι το ΠΝ με δικά του έξοδα επισκευάζει και αποκαθιστά βλάβες των συστημάτων του ΤΠΚ ΡΙΤΣΟΣ (μετά την παράδοσή του), που συμβατικά το σχετικό κόστος ανήκει στα ΝΒΕΕ.
O Τομέας Άμυνας του Ποταμιού ανησυχεί ιδιαίτερα για την πορεία υλοποίησης της συμφωνίας αφού με την υφιστάμενη καθυστέρηση η εταιρία λογικά αφενός δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στους συμβατικούς χρόνους παράδοσης των ΤΠΚ 6 & 7 (εντός 29 μηνών) και αφετέρου υπάρχουν ερωτηματικά αν το διατειθέμενο ποσό των 40 εκ.ευρώ της συμφωνίας θα είναι αρκετό για την υλοποίηση της σύμβασης.
Επιπλέον υπάρχουν ερωτηματικά που ενισχύουν την ανησυχία μας όπως:
1) Γιατί οι εργαζόμενοι που πληρώνονται από το ΠΝ και δεν απασχολούνται δεν χρησιμοποιούνται σε άλλες εργασίες που ήδη έχει ανάγκη το ΠΝ και παράλληλα να πιάσουν τόπο τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου; (σημειώνεται ότι αντίστοιχη μεθόδευση χρησιμοποιείται για τις Φ/Γ του ΠΝ στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά).
2) Γιατί δεν έχει διαβιβασθεί από το Πολεμικό Ναυτικό στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για είσπραξη, το πρόστιμο των 7,5 εκ. ευρώ περίπου που είχε υπογράψει ο κ. Αβραμόπουλος το 2014, το οποίο είχε καταλογισθεί στα ΝΒΕΕ δεδομένου ότι ο κ. Καμμένος ψάχνει συνεχώς χρήματα για τις Ένοπλες Δυνάμεις ( κωδ. 6912 εξοπλισμοί );
3) Γιατί τα νέα πρόστιμα των 8 εκ. ευρώ περίπου που έχουν συσσωρευτεί δεν έχουν ακόμα καταλογισθεί στα ΝΒΕΕ, λόγω της αδυναμίας τους να εκπληρώσουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις στην κατασκευή της ΤΠΚ Νο 5; Μήπως οι καθυστερήσεις του νέου καταλογισμού προστίμων στα ΝΒΕΕ έχουν σχέση με τις προσβάσεις ατόμων της εταιρίας με την κυβέρνηση ;
4) Πώς διασφαλίζει η κυβέρνηση ότι τα 40 εκ. ευρώ θα επιστραφούν στο δημόσιο δεδομένου ότι τα ΝΒΕΕ έχουν κάνει αίτηση πτώχευσης και συνεπώς είναι άγνωστη η απόφαση της δικαστικής διαδικασίας μεταξύ ΝΒΕΕ και δημοσίου ;
Το Ποτάμι εκφράζοντας την έντονη ανησυχία του για την εξέλιξη της εν λόγω συμφωνίας, διαπιστώνει με θλίψη ότι ο λαός πληρώνει από το υστέρημά του για να συντηρούνται κάποιοι… διαχρονικά με την έγκριση της κυβέρνησης και παρά την δυσμενή οικονομική κατάσταση της χώρας, έχοντας παράλληλα αιχμάλωτο το Πολεμικό Ναυτικό που έχει άμεση ανάγκη τις δύο πυραυλακάτους.»
Απο πλευράς μας, να τονίσουμε κάποια ενδιαφέροντα σημεία που προκύπτουν απο την ανακοίνωση του πολιτικού φορέα :
-Οι εργασίες για την περάτωση κατασκευής των ΤΠΚ Super Vita 6 & 7 αισίως επαννεκίνησαν. Περίπου 120 εργαζόμενοι των ΝΒΕΕ ασχολούνται με το έργο αυτό. Είναι βέβαιο οτι το διάστημα υλοποίησης των 29 μηνών είναι αρκετό , αλλα και οι εργαζόμενοι μάλλον δεν θα παραδώσουν νωρίτερα τα πλοία , διότι τότε θα εκλείψει αυτόματα ο λόγος μισθοδοσίας τους. Επειδή πολύ κουβέντα έχει γίνει για το πού βρίσκεται η διαδικασία ναυπήγησης των δύο ΤΠΚ Super Vita υπο ναυπήγηση , στο παρακάτω βίντεο του τηλεοπτικού σταθμού Αλφα, βλέπουμε τις ημιτελείς ΤΠΚ Νο6 και Νο7, στις οποίες οι μεταλλουργικές εργασίες  εως το 2013 που έγινε το ρεπορτάζ της Ρένας Κουβελιώτη είχαν ολοκληρωθεί σε μεγάλο ποσοστό  όπως βλέπουμε. Απομένουν εξίσου σημαντικές εργασίες εγκατάστασης του ηλεκτρικού και ηλεκτρομηχανικού εξοπλισμού:
-Το ΠΝ με δικά του έξοδα επισκευάζει και αποκαθιστά βλάβες των συστημάτων του ΤΠΚ ΡΙΤΣΟΣ μετά την παράδοσή του. Αυτο ήταν γνωστό , εξάλλου αυτός ήταν και ο λόγος που καθυστερούσε συνεχώς η επίσημη ένταξη του στο στόλο το περασμένο έτος. Είδαμε και στο βίντεο οτι ο Ριτσος (το σκάφος του οποίου ειχε πεσει στη θάλασσα απο το 2006!) ήταν έτοιμος για παράδοση ήδη απο το 2012, ομως μέχρι τις αρχές του 2015 βρίσκοταν παραβεβλημένος στον προβλήτα των ναυπηγείων , σε μη φυλασσόμενο μέρος. Δυστυχώς, αποδεικνύεται οτι τα παραδιδόμενα νεότευκτα πλοία πρακτικά στερούνται εγγύησης καλής λειτουργίας.
– Περίπου 30 ακόμη εργαζόμενοι των ΝΒΕΕ  χρησιμοποιούνται περιστασιακά για την ολοκλήρωση των εργασιών του ΤΠΚ ΜΥΚΟΝΙΟΣ τύπου Combattante IIIB, που είχε υποστεί σοβαρές ζημιές απο πυρκαγιά τον Ιανουάριο του 2010 , λίγους μήνες μετά την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του. Είναι σίγουρο ότι καί άλλοι εργαζόμενοι ασχολούνται με διοικητικές υπηρεσίες , φύλαξη κλπ. μη κατασκευαστικές εργασίες μεν, απαραίτητες όμως σε ένα μεγάλο ναυπηγείο.
-Ήταν ήδη γνωστό πριν την υπογραφή της τροπολογίας υπ’ αριθμόν 163 / 17 της 28/1/2016, οτι αριθμός εργαζόμενων θα ήταν υπεράριθμοι για τα έργα του ΠΝ. Όπως αναφέρεται και στην τροπολογία, ο λόγος που πληρώνονται όλοι οι εργαζόμενοι και όχι π.χ. οι 150 ή 200 περίπου, είναι η διατήρηση της εργασιακής ειρήνης  στο καθορισμένο διάστημα αποπεράτωσης των 3 πολεμικών πλοίων. Πριν  ειπωθεί η λέξη απόλυση, να θυμίσουμε οτι αν αυτοί οι άνθρωποι απλά απολυόταν, θα έπρεπε να αποζημιωθούν απο τα χρεοκωπημένα ναυπηγεία και έπειτα να εισπράττουν το επίδομα ανεργίας – απο τον ΟΑΕΔ, δηλ. το κράτος-  χωρίς κανείς να μπορεί να τους ζητήσει το οτιδήποτε για αντάλλαγμα. Φυσικά  δεν υπάρχει περίπτωση καταβολής της νόμιμης αποζημίωσης απο τα ΝΒΕΕ, με προφανείς επιπτώσεις:  όσοι εργαζόμενοι δεν πληρώνονταν τα νόμιμα , εύλογα θα εμπόδιζαν στην εργασία τους όσους συναδέλφους τους  συνεχίζουν να είναι απαραίτητοι στα πλοία του ΠΝ και όχι μόνο. Οι εικόνες εισβολής των εργαζομένων του Σκαραμαγκά στο -φυλασσόμενο-ΥΠΕΘΑ, είναι ακόμη νωπες.
-Μια προφανής απάντηση στο γιατί οι εργαζόμενοι των ΝΒΕΕ που πληρώνονται από το ΠΝ και δεν απασχολούνται δεν χρησιμοποιούνται σε άλλες εργασίες που έχει ανάγκη το ΠΝ, ίσως είναι οτι αυτό ήδη γίνεται στο  Σκαραμαγκά με μεγάλα πλοία (φρεγάτες) ενώ για τα μικρότερα (στα οποία ειδικεύονται τα ΝΒΕΕ), ο ναύσταθμος Σαλαμίνας έχει αυξημένες δυνατότητες συντήρησης , ειδικά μετα την επισκευή και επαναλειτουργία  του συστήματος synchrolift:
Ναύσταθμος Σαλαμίνας: Το synchrolift και οι εγκαταστασεις συντήρησης πλοίων του ΠΝ, απο επίσκεψη του ΑΝΥΕΘΑ Δημήτρη Βίτσα στις 16 Νοεμβρίου 2015.
Το synchrolift  και   εγκαταστάσεις συντήρησης πλοίων του ΠΝ,  απο επίσκεψη στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας  του ΑΝΥΕΘΑ Δημήτρη Βίτσα στις 16 Νοεμβρίου 2015. Οι εγκαταστάσεις αυτες υλοποιήθηκαν για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού Neptune I των υποβρυχίων Τ209/1100 κλάσης «Γλαύκος», μέσα στη δεκαετία του 1991 – 2000.
Πάντως το ερώτημα είναι εύλογο και πρέπει να δοθεί λύση.  Αν υποθέσουμε οτι το ΠΝ δεν έχει επιπλέον ανάγκες επισκευών (που έχει, π.χ. στα αρματαγωγά που και αυτά είναι προϊόντα των ΝΒΕΕ), θα θυμίσουμε εδώ ότι  τα ναυπηγεία Ελευσίνας σχεδίασαν,  κατασκεύασαν και παρέδωσαν το 2009, δύο ταχύπλοα σκάφη δίωξης λαθρεμπορίου . Πρόκειται για σκάφη κατασκευασμένα από αλουμίνιο με εκτόπισμα περί τους 24 τόνους, συνολικό μήκος 15,7 μ, ολικό πλάτος 4,45μ. και μέγιστο βύθισμα 1,3μ έκαστο, ενώ πιάνουν ταχύτητα 30 κόμβων. Η κύρια αποστολή τους, είναι ο έλεγχος διακίνησης πετρελαιοειδών. Για την αρτιότητα του αντιλαθρεμπορικού τελωνειακού στόλου της Ελλάδας, προβλέποταν αρχικά  η αγορά πέντε (5) επιπλέον σκαφών τα οποία λογικά μπορούν να κατασκευασθούν εκ νέου στην Ελευσίνα.
Τα 2 σκάφη δίωξης λαθρεμπορίου της Τελωνειακής Υπηρεσίας στο Ναυπηγείο Ελευσίνας.
Τα 2 νεότευκτα (το 2009) ταχύπλοα σκάφη δίωξης λαθρεμπορίου  της Τελωνειακής Υπηρεσίας Α/Λ   02 Ποσειδώνας και Α/Λ  01 Ερμής ,  κατά την τελετή παράδοσης τους   στο κλειστό υπόστεγο των Ναυπηγείων Ελευσίνας  που κατασκευάστηκε για το  πρόγραμμα ναυπήγησης των TΠΚ Super Vita του ΠΝ.
Ακόμη μία άποψη των αντιλαθρεμπορικών σκαφών. Τα σκάφη είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρονικό και επικοινωνιακό εξοπλισμό κατάλληλο για τις ανάγκες της αποστολης τους, μεταξύ άλλων A.I.S. και δορυφορική κεραία. Διακρίνονται επίσης στη φωτογραφία μεταλλικά τμήματα απο ΤΠΚ κλάσης Ρουσσέν (π.χ. σε πρωτο πλάνο το πρυμναιο διαμέρισμα). Δεδομένου οτι η φωτογραφία είναι του 2009 και η ΤΠΚ Νο 5 "Ρίτσος" είχε καθελκυσθεί ήδη στις στις 9 Οκτωβρίου 2006, τα εικονιζόμενα τμήματα ανήκουν στις ΤΠΚ Νο6 ή Νο7.
Ακόμη μία άποψη των 2 αντιλαθρεμπορικών σκαφών. Τα σκάφη είναι εξοπλισμένα με σύγχρονο ηλεκτρονικό και επικοινωνιακό εξοπλισμό κατάλληλο για τις ανάγκες της αποστολής τους, μεταξύ άλλων A.I.S. και δορυφορική κεραία. Διακρίνονται επίσης στη φωτογραφία μεταλλικά τμήματα απο ΤΠΚ κλάσης Ρουσσέν (σε πρώτο πλάνο το πρυμναιο διαμέρισμα επικοινωνιών). Δεδομένου οτι η φωτογραφία είναι του 2009 και η ΤΠΚ Νο 5 «Ρίτσος» είχε καθελκυσθεί ήδη στις 9 Οκτωβρίου 2006, τα εικονιζόμενα τμήματα ανήκουν στις ΤΠΚ Νο6 ή Νο7.
Επίσης, το ΠΝ επενδύει αυτό τον καιρό στα  ταχύπλοα σκάφη (ΣΑΠ)  κλάσης «Ωκυαλός» , επίσης γάστρας αλουμινίου,   για μεταφορά προσωπικού της ΜΥΚ.  Τα σκάφη αυτά, αφού το πρωτότυπο κατασκευάστηκε -λόγω χορηγίας- σε εταιρία αλουμινοκατασκευών , όχι ακριβώς ειδικευμένη σε θαλάσσια σκάφη , κάλλιστα μπορούν να κατασκευαστούν στο σύνολό τους στο ναυπηγείο της Ελευσίνας απο προσωπικό που δεν εργάζεται ήδη , όταν παγιώσει τη σχεδίαση τους το ΠΝ.  Τέλος, είναι γνωστό τοις πάσι οτι το Λιμενικό Σώμα πάσχει δραματικά στη συντήρηση των σκαφών του,  ακόμα και νεότευκτων, με το εργατικό κόστος να αποτελεί μεγάλο κομμάτι της σχετικής δαπάνης.   Υφίστανται λοιπόν ανάγκες και προοπτικές, χρειάζεται ομως φαντασία , προσαρμοστικότητα , ευελιξία αποφάσεων και θέληση για  δουλειά. Υπάρχουν?
ΠΗΓΗ
https://proelasi.org/2016/06/10/%CF%80%CF%81%CE%BF%CE%B2%CE%BB%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CF%83%CF%8D%CE%BC%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%84%CF%80%CE%BA-%CE%BA%CE%BB%CE%AC%CF%83%CE%B7%CF%82/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου