Παρασκευή, 15 Ιανουαρίου 2016

Που είναι τα ρωσικά ρομπότ μάχης που χρησιμοποιήθηκαν στη Συρία;

Το Δεκέμβριο του 2015 στο διαδίκτυο είχε δημοσιευθεί η είδηση ότι κατά τη διάρκεια μάχης στην περιφέρεια της Λαττάκειας, ο Συριακός Αραβικός Στρατός χρησιμοποίησε δέκα ρωσικής κατασκευής οπλισμένα ρομπότ και σκότωσε 70 αντάρτες. Ο ιστόποπος Bellingcat αναζητεί αυτά τα δέκα ρομπότ. (bellingcat.com)
Σύμφωνα με το Sputnik και πολλούς ρωσόφωνους ιστοτόπους, πρόσφατα ο Συριακός Αραβικός Στρατός (SAA) ανέπτυξε δέκα ρωσικά ρομπότ μάχης κατά τη διάρκεια σύγκρουσης στην περιφέρεια της Λαττάκειας, επιφέροντας, κατά την μάχη, το θάνατο περίπου “70 ανταρτών” χωρίς όμως να υπάρξουν νεκροί στρατιώτες από τον SΑΑ.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, αυτά τα δεκα ρομπότ αποτελούνταν από έξι συστήματα ”Platform-M” και τέσσερα ρομπότ “Argo”, τα οποία ελεγχόταν απο ρωσικό σημείο ελέγχου. Αυτή η είδηση -αν είναι αληθινή- θα σηματοδοτήσει την πρώτη επιτυχημένη χρίση ρομπότ μάχη σε αληθινές επιχειρησιακές συνθήκες, επιφέροντας σημαντικό αριθμό νεκρών μαχητών του εχθρού.
Όμως, έτσι πραγματικά συνέβη;
Σε μια τόσο εντυπωσιακή ιστορία, η πρώτη πρακτική είναι να εξεταστούν οι πηγές των πληροφοριών. Η αρχική πηγή για τα “ρομπότ μάχης” είναι από τον Αλεκσάντρ Ποποβ στο ρωσικό κοινωνικό δίκτυο Maxpark.com την 20η Δεκεμβρίου 2015 (αρχείο). Στο Maxpark, το άρθρο συγκέντρωσε περισσότερες από 30000 θεάσεις. Ο Ποποβ είναι εναςπαραγωγικός συγγραφέας του Maxpark – ενός ιστοτόπου που δε φημίζεται για τη δημοσιογραφική του ακεραιότητα- αλλά, κρίνοντας από παλιότερες δημοσιεύσεις, δεν φαίνεται να έχει συνδέσεις εκ των έσω με τους στρατούς της Συρίας και Ρωσίας. Η δημοσίευση του Ποποβ (στην οποία θα αναφερθούμε λεπτομερώς στην επόμενη ενότητα)αναδημοσιεύτηκε αυτολεξεί (αρχείο) στις 24 Δεκεμβρίου για λογαριασμό του δημοφιλούς ρωσικού λογαριασμού Beriozka_Rus στο LiveJournal. Τέλος, η δημοσίευση επανασυντάχθηκε και διορθώθηκε (αρχείο) για το χρηματοδοτούμενο από το Κρεμλίνο ειδησεογραφικό ιστότοπο Sputniknews την 25η Δεκεμβρίου. Σ’αυτή τη τελευταία επαναδημοσίευση του άρθρου, η κεντρική είδηση- αριθμός των νεκρών, τοποθεσίες, τύποι και αριθμός των ρομπότ που χρησιμοποιήθηκαν- είναι αμετάβλητοι από τον αρχικό ισχυρισμό του Ποπόβ.
Τοποθεσία και ώρα
Κάθε έκδοση του άρθρου (MaxparkLiveJournal και Sputnik) περιγράφει την μάχη που λαμβάνει χώρα στην επαρχεία (κυβερνείο) της Λαττάκειας στο Ύψωμα 754,5, με την εκδοχή των Maxpark/LiveJournal να αναφέρει επίσης ότι η μάχη διεξήχθη στον πύργο της Syriatel. Και οι δύο τοποθεσίες είναι ακριβώς βορείως της Ατίρα, με τον Πύργο της Syriatel να βρίσκεται στις συντεταγμένες 35.8535679, 36.040300 και  το Ύψωμα 754,5 ακριβώς δυτικά του πύργου, κοντά στην περιοχή 35.8529244, 36.0291374.
Ο θάνατος 70 ανταρτών και η επιτυχημένη χρήση του τελευταίας τεχνολογίας ρωσικού εξοπλισμού θα είναι σίγουρα ένα σημαντικό γεγονός εντυπωσιασμού για χρήση προς όφελος του Ασσαντ. Κάποιος θα σκέφτονταν πως αν συνέβαινε ένα τέτοιο γεγονός, δεν θα ήταν δύσκολο να βρεις κάποιες αναφορές στα Συριακά μέσα ενημέρωσης. Κατά την αναζήτηση για στρατιωτικές συγκρούσεις κοντά στον Πύργο της Syriatel και Ύψωμα 754,5 το Δεκέμβριο, ανακαλύψαμε δημοσιεύματα στα κοινωνικά μέσα (αρχείο), Ιρανικά,Ρωσικά και Συριακά μέσα ότι ο SAA πήρε τον έλεγχο διαφόρων σημείων στην επαρχία της Λαττάκειας, συμπεριλαμβανομένων του Πύργου της Syriatel και Υψώματος 754,5. Αυτή η επίθεση του Στρατού έλαβε χώρα μόλις λίγες μέρες από την δημοσίευση στο Maxpark για την υποτιθέμενη χρήση των ρωσικών ρομπότ μάχης.
Συριακό δελτίο ειδήσεων της 19ης Δεκεμβρίου δείχνει την επίθεση του SAA στον πύργο της Syriatel. Στο δελτίο δεν υπάρχουν αναφορές στη Ρωσία, στη Ρωσική συνεργασία, στα ρομπότ μάχης ή οτιδήποτε άλλο θα έδειχνε ότι οι ιστορίες των Maxpark και Sputnik είναι ακριβείς.
Συνδυάζοντας τον πύργο και τον τοπίο που φαίνεται σε αυτό το βίντεο με τα γεωγραφικά και τα δομικά χαρακτηριστικά του Πύργου της Syriatel στο Google Earth και το Wikimapia αποδεικνύεται ότι πράγματι αυτή είναι η σωστή θέση:
Σ’ αυτό το βίντεο ειδήσεων, δεν εμφανίζονται ρομπότ μάχης, και δεν υπάρχει καμία αναφορά ή εικόνες από τους 70 νεκρούς αντάρτες. Αναφορές των Συριακών μέσων ενημέρωσης κάνουν λόγο για συγκεκριμένους ελιγμούς του SAA, όπως την εξουδετέρωση ναρκών σε μια σήραγγα, αλλά και πάλι, δεν υπάρχουν ενδείξεις συνεργασίας με τους Ρώσους ή χρήση των δέκα ρομπότ. Στην πραγματικότητα, καθώς ένας ρωσόφωνο ιστότοπος το επεσήμανε, κάποιες αναφορές της επίθεσης δείχνουν ότι υπήρξε συνεργασία της Χεσμπολάχ με τον SAA στην επίθεση στον Πύργο της Syriatel, χωρίς να αναφέρει την ρωσική υποστήριξη. Κάποιες αναφορές κάνουν λόγο για “είκοσι ριζοσπάστες ισλαμιστές” που πεθάναν, ή περισσότεροι από “είκοσι πέντε τρομοκράτες τακφίρι,” αλλά δεν υπάρχουν αναφορές αριθμών έστω και του μισού από τους 70 νεκρούς που επικαλούνται τα Maxpark και Sputnik.
Τα ρομπότ
Τα αμφισβητούμενα οπλισμένα ρομπότ έχουν δεχθεί μεγάλη δημοσιότητα από το ρωσικό αμυντικό τομέα, έχουν παρουσιαστεί λεπτομερώς από τον Robert Beckhusen στον ιστότοπο War Is Boring. Μια επιτυχημένη ανάπτυξη αυτών των ρομπότ θα ήταν ένα τεράστιο πλεονέκτημα για τη φήμη του ρωσικού στρατού, οπότε θα ήταν προς το συμφέρον τους να λάβουν σημαντικό αριθμό φωτογραφιών και βίντεο σχετικά με τη δράση των ρομπότ στη Συρία. Μετά από όλα αυτά, όπως αναφέρει το άρθρο του Sputnik, υπήρχαν και μη επανδρωμένα αναγνωριστικά αεροσκάφη “ανεπτυγμένα να επιτηρούν την κατάσταση στο πεδίο της μάχης” κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων κοντά στον Πύργο Syriatel. Έτσι, τι είδους “ζουμερά” βίντεο διαθέτουμε από την πρώτη παγκοσμίως επιτυχημένη ανάπτυξη των ρομπότ μάχης, που είχε ως αποτέλεσμα δεκάδες θανάτους μαχητών του εχθρού; Όπως αποδεικνύεται, κανένα!
Όλες οι φωτογραφίες που δημοσιευθήκαν στην ιστορία του Maxpark από τον Αλεκσαντρ Ποπόβ είναι από γεγονότα και τοποθεσίες διαφορετικών μαχών του Δεκεμβρίου στο Κυβερνείο της Λαττάκειας.
Για παράδειγμα, η φωτογραφία που είναι πριν την περιγραφή των 70 σκοτωμένων στρατιωτών και τις επιθέσεις κοντά στον Πύργο της Syriatel είναι στην πραγματικότητα από μια σκηνή της σύγκρουσης μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Υεμένης. Το βίντεοδημοσιοποιήθηκε την 18η Δεκεμβρίου 2015, καθιστώντας το μια σχετικά νέα πηγή η οποία δεν μπορούσε να εντοπιστεί εύκολα (ευχαριστούμε τον χρήστη vybralimya για αυτό το εύρημα).
Οι διάφορες φωτογραφίες των ρομπότ που αναπτύχθηκαν δεν είναι από την πραγματική επιχείρηση, αλλά από εκπαιδευτικές δραστηριότητες.Και ούτω καθεξής. Ενώ ορισμένες από αυτές τις φωτογραφίες είναι πιθανόν να χρησιμοποιήθηκαν από τον Ποπόβ για να χρησιμοποιηθούν ως απλές εικόνες για το αναγνωστικό κοινό, κάποιες -όπως από το screenshot από το σαουδαραβικό βίντεο- προορίζονταν σαφώς για να παρουσιάσουν τα γεγονότα στη Συρία. Ως εκ τούτου, μπορούμε να πούμε οτι δεν υπάρχουν φωτογραφικά η κινηματογραφικά στοιχειά των ρομπότ μάχης στις μάχες του Δεκεμβρίου κοντά στον Πύργο της Syriatel, καθώς οι δημοσιευμένες εικόνες είναι λανθασμένες, και αναφορές των μέσων ενημέρωσης από την μάχης δεν δείχνουν ή περιγράφουν κανένα ρομπότ μάχης.
Συμπεράσματα
Η Συρία σχεδόν σίγουρα δεν χρησιμοποιούσε ρωσικά ρομπότ μάχης σε στρατιωτικές δραστηριότητες στα μέσα Δεκεμβρίου στο Κυβερνείο της Λαττάκειας. Το άρθρο του Sputnik είναι προσεχτικό και δεν χρησιμοποιεί τις διαστρεβλωμένες φωτογραφίες στο άρθρο του Maxpark, όμως ο πυρήνας των πληροφοριών που χρησιμοποιούνται στο άρθρο εξακολουθούν να είναι σχεδόν ακριβώς οι ίδιες με το άρθρο του ιστότοπου πριν από πέντε μέρες.
Είναι όμως πιθανόν το Sputnik να έχει εσωτερική πληροφόρηση οτι ρομπότ μάχης χρησιμοποιήθηκαν και 70 μαχητές σκοτώθηκαν στη Συρία, αλλά δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες ανοιχτών πηγών- αναφορές εγχώριων μέσων ενημέρωσης, βίντεο από την σκηνή, αναφορές στα κοινωνικά μέσα, κτλ.- που να διαψεύδουν το πιο πιθανό συμπέρασμα ότι ο Sputnik απλά αναδιατύπωσε και αναδημοσίευσε μια μη διασταυρωμένη, ψεύτικη είδηση ιστοτοπου από ένα ρωσικό κοινωνικό δίκτυο.
Πηγή: bellingcat.com
https://limitofadvance.wordpress.com/2016/01/15/%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%B1-%CF%81%CF%89%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CF%81%CE%BF%CE%BC%CF%80%CF%8C%CF%84-%CE%BC%CE%AC%CF%87%CE%B7%CF%82-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CF%87%CF%81/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου