Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2016

ΑΣΤΡΑΠΗ 1/16" για τη Διοίκηση Φρεγατών - Ανταπόκριση του defencenews.gr παρακολουθώντας την άσκηση




Από σήμερα το μεσημέρι βρίσκεται σε εξέλιξη η άσκηση "ΑΣΤΡΑΠΗ 1/16"για τη διοίκηση Φρεγατών του Αρχηγείου Στόλου. 

Η Διοίκηση Φρεγατών (ΔΦΓ) με τα πλοία και το προσωπικό της έχουν ίσως μια από τις πλέον δύσκολες αποστολές και μάλιστα εν καιρώ ειρήνης διασφαλίζοντας την άκρως απαραίτητη προβολή ισχύος, μέσω της παρουσίας των μονάδων επιφανείας σε όλα τα μήκη και τα πλάτη των ελληνικών – και όχι μόνο – θαλασσών. Ήδη έχει αναπτυχθεί το σύνολο των διαθέσιμων μονάδων επιφανείας με τον γράφων και αρχισυντάκτη της ιστοσελίδας Απόλλωνα Λεονταρίτη να βρίσκεται εν πλω με τη Φρεγάτα "ΨΑΡΑ" F-453. Στην άσκηση προβλέπεται η εκτέλεση πλειάδας τεχνικών αντικειμένων όπως αναφέρονται παρακάτω:


  1. Ασκήσεις με πραγματικά πυρά ναυτικών πυροβόλων στο πεδίο βολής Ύδρας. 
  2. Γυμνάσια ανθυποβρυχιακού πολέμου σε συνεργασία με ελικόπτερα της Διοίκησης Ελικοπτέρων του Π.Ν. 
  3. Γυμνάσια απειλών στόχων επιφανείας. 
  4. Γυμνάσια εναέριων απειλών πάσης φύσεως. 
  5. Αντιμετώπιση σύνθετων και πολλαπλών απειλών. 
  6. Εκπαίδευση σε αντικείμενα εκτάκτων καταστάσεων (πχ εκδήλωση πυρκαγιάς). 
  7. Συνεκπαιδεύσεις με αεροσκάφη της Π.Α. 
  8. Αντιμετώπιση ασύμμετρων απειλών. 
  9. Ασκήσεις με πλοία γενικής υποστήριξης όπως τα "ΑΞΙΟΣ", "ΑΛΙΑΚΜΩΝ" και "ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ". 
  10. Ασκήσεις των εν πλω επιτελείων σε θέματα τακτικής, διοικητικής μέριμνας, συντονισμού κτλ. 

Σήμερα η Διοίκηση αποτελεί την αιχμή του δόρατος του Πολεμικού μας Ναυτικού. Με Διοικητή τον Αρχιπλοίαρχο Π. Λυμπέρη (ΠΝ), η ΔΦΓ είναι η μεγαλύτερη και πολυπληθέστερη Διοίκηση του Αρχηγείου Στόλου με 17 μονάδες και 3500 άνδρες και γυναίκες περίπου να τη στελεχώνουν. Η έδρα της βρίσκεται στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας (ΝΣ).


Υπάρχει ΑΜΕΣΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ από πλευράς ΔΦΓ να αναλάβει καθήκοντα όπου και όποτε απαιτηθεί. Αυτή είναι η νοοτροπία λειτουργίας και έχει επιβεβαιωθεί όταν το ΠΝ ανάλαβε δράση στο πλαίσιο ειρηνευτικών επιχειρήσεων – εκκένωσης ξένων υπηκόων τόσο στο Λίβανο όσο και στη Λιβύη. H κρισιμότητα του ρόλου που έχει η Διοίκηση Φρεγατών αποτυπώνεται και στο γεγονός ότι είναι σε θέση σε δεδομένο χώρο και χρόνο, να ασκήσει παρουσία στρατηγικής σημασίας για τα συμφέροντα της χώρας. Πρακτικά αυτό μεταφράζεται σε προβολή ισχύος του ΠΝ μέσω της επίδειξης σημαίας, έστω και από ένα μόνο καράβι – πόσο μάλλον από μεγαλύτερο αριθμό που μπορεί να βρίσκεται ανά πάσα στιγμή στην Ελλάδα, την Κύπρο ή άλλα σημεία στρατηγικού ενδιαφέροντος!

Αυτό που λίγοι συνειδητοποιούν όταν αναφέρονται στις επιχειρησιακές δυνατότητες του ΠΝ, το μέγεθος της ισχύος πυρός που διαθέτουν οι μονάδες επιφανείας της ΔΦΓ. Με ένα σύνολο 9 φρεγατών τύπου «S» (εκ των οποίων οι 6 είναι εκσυγχρονισμένες) και 4 φρεγατών τύπου MEKO 200HN, η Διοίκηση Φρεγατών έχει υπό τον άμεσο έλεγχο της μια από τις ισχυρότερες δυνάμεις επιφανείας του ΝΑΤΟ, κάτι που μεταφράζεται σε ναυτική ισχύ και κατ επέκτασην θαλάσσια κυριαρχία σε ζωτικές περιοχές όπως το Αιγαίο. Οι Φρεγάτες της ΔΦΓ είναι σε θέση να διεξάγουν όλο το φάσμα των ναυτικών επιχειρήσεων συμπεριλαμβανομένου αγώνα εναντίον εχθρικών πλοίων επιφανείας με πυροβόλα , Κ/Β anti ship, ανθυποβρυχιακό πόλεμο με τορπίλες και αντιαεροπορική προστασία με βλήματα αεράμυνας σημείου.

Κλειδί στην αξιοποίηση των μονάδων μάχης του Στόλου είναι το ανθρώπινο δυναμικό, στο οποίο δίνεται έμφαση προκειμένου να εκπαιδεύεται με υψηλά στάνταρ για να αποκτήσει εξειδικευμένη κατάρτιση σε συνδυασμό με μαχητικό πνεύμα. Είναι γνωστό ότι οι απαιτήσεις τόσο για τους αξιωματικούς όσο και για τους υπαξιωματικούς είναι μεγάλες, προκειμένου να αναλάβουν καθήκοντα σε μονάδα επιφανείας ανάλογα με την ειδικότητα τους. Τα πλοία διατηρούν συνεχή δείκτη ετοιμότητας ακόμη και σε περιπολίες ρουτίνας ενώ έχουν επιδείξει τις υψηλές ικανότητες μάχης που διαθέτουν σε ασκήσεις που εκτελεί ο Στόλος.


Κλειδί στην αξιοποίηση των μονάδων μάχης του Στόλου είναι το ανθρώπινο δυναμικό, στο οποίο δίνεται έμφαση προκειμένου να εκπαιδεύεται με υψηλά στάνταρ για να αποκτήσει εξειδικευμένη κατάρτιση σε συνδυασμό με μαχητικό πνεύμα. Είναι γνωστό ότι οι απαιτήσεις τόσο για τους αξιωματικούς όσο και για τους υπαξιωματικούς είναι μεγάλες, προκειμένου να αναλάβουν καθήκοντα σε μονάδα επιφανείας ανάλογα με την ειδικότητα τους. Τα πλοία διατηρούν συνεχή δείκτη ετοιμότητας ακόμη και σε περιπολίες ρουτίνας ενώ έχουν επιδείξει τις υψηλές ικανότητες μάχης που διαθέτουν σε ασκήσεις που εκτελεί ο Στόλος. Εκπαίδευση σε ρεαλιστικές δοκιμασίες Αναλύοντας μας την κρίσιμη αυτή παράμετρο μαχητικής ισχύος, ο πρωην επικεφαλής της Διοίκησης Φρεγατών σε παλαιότερη επίσκεψη μας ήταν κατηγορηματικός: «Στο Ναυτικό τολμάμε! Κάθε ηγέτης σε κάθε επίπεδο πρέπει να έχει κατά νου πως θα συνεγείρει τον κόσμο συναισθηματικά, ώστε να αντιλήφθει το μέγεθος του εγχειρήματος για να μεγιστοποιήσει το αποτέλεσμα».

Να γιατί Κυριαρχούν οι Ελληνικές Φρεγάτες στο Αιγαίο…3

Είναι ένα παράδειγμα από αυτά που κανείς μαθαίνει μονάχα αν έχει υπηρετήσει σε συγκεκριμένη θέση ή (στην περίπτωση μας) επισκεφθεί μονάδες του ΠΝ συνομιλώντας με ανθρώπους που είναι σε θέση να γνωρίζουν πράγματα και καταστάσεις, προκειμένου να αναδείξουμε σημαντικές πτυχές που εξηγούν τα πράγματα εις βάθος. Έτσι λοιπόν λίγοι γνωρίζουν ότι η αναχαίτιση εκτός του ότι ήταν επιτυχημένη, εγίνε με ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό ευστοχίας που μετρήθηκε από το σύστημα τηλεμετρίας του βλήματος. Oπως αποδείχτηκε, το Sea Sparrow πέρασε μονάχα μερικά εκατοστά από τον εισερχόμενο Exocet (κάτι που φυσικά θεωρείται kill )! Η δοκιμή όμως για το πλήρωμα δεν έληξε εκεί, καθώς το πλοίο, ήταν στην ευθεία βολής του επερχόμενου βλήματος, γεγονός που φυσικά επιφέρει αύξηση του ρεαλισμού της άσκησης στο επίπεδο μιας πραγματικής κατάστασης. Το πλήρωμα της Φ/Γ ΣΑΛΑΜΙΣ -παρά την προφανή ψυχική και πρακτική δοκιμασία – ενήργησε αυτοματοποιημένα σε εντολές, βάση πάγιας διαδικασίας αποφυγής απειλής, με το Exocet να καταλήγει στη θάλασσα σχεδόν στο προκαθορισμένο σημείο πρόσκρουσης σε σχετικά μικρή απόσταση από τη θέση της φρεγάτας!

Σε παλαιότερη επίσκεψη μας ο πρωην διοικητής Φ/Γ Αρχιπλοίαρχος Ευθύμιος Μικρός (ΠΝ) είχε τονίσει με έμφαση: « Eχω την τύχη και την τιμή να έχω κάνει 3 βολές αυτού του είδους στην καριέρα μου. Ο δύο από αυτές μάλιστα έγιναν από εκσυγχρονισμένες φρεγάτες «S». Ο κόσμος απέδωσε εκεί δυνατός πάντα με ψυχραιμία. Απαιτήθηκε όμως πρωτοπόρος σκέψη από το ΠΝ και θάρρος για να υλοποιηθεί. Ήταν πολύ σημαντικό να δει το ίδιο το προσωπικό ότι έχει άμυνα στα πλοία του που λειτουργεί. Μέτα τις βολές αυτές το ηθικό απογειώθηκε στα πληρώματα»!

Θεωρούμε ότι σε αυτά τα λόγια του Διοικητή της Διοικήσεως Φρεγατών, βρίσκεται η ουσία της ποιοτικής υπεροχής όχι μόνο των πλοίων με τα οπλικά τους συστήματα αλλά κυρίως του ανθρώπινου δυναμικού του Στόλου. Η παντελής απουσία αντίστοιχης δοκιμής από το Τουρκικό Ναυτικό όλα αυτά τα χρόνια αποτελεί άμεση επιβεβαίωση ότι η διαφορά επιπέδου και νοοτροπίας είναι μεγάλη.


Με συνολικά 13 Φρεγάτες, 16 Πυραυλακάτους , 8 (+3 υπό παραλαβή) Υποβρύχια,5 Αρματαγωγά, 3 Πλοία Ταχείας Μεταφοράς, 3 Πλοία Γενικής Υποστηρίξεως, 4 πετρελαιοφόρα, 6 Παράκτια Περιπολικά, 4 Ναρκοθηρευτικά, 19 ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα και πλήθος βοηθητικών πλοίων, το Πολεμικό Ναυτικό είναι αναμφισβήτητα μια ισχυρή δύναμη στη Ν.Α Μεσόγειο με πρωταρχικό καθήκον την προάσπιση της ελληνικής κυριαρχίας στο Αιγαίο και την προστασία ελληνικών ναυτικών συμφερόντων σε οποιοδήποτε σημείο απαιτηθεί. Το ΠΝ διαθέτει σήμερα απολύτως αξιόμαχες μονάδες με σημαντικές ικανότητες και ικανά πληρώματα υψηλής επιχειρησιακής κατάρτισης με αποστολή την διεξαγωγή των αναγκαίων αεροναυτικών επιχειρήσεων και έργων στην ειρήνη και τον πόλεμο για την εξασφάλιση Εθνικών αντικειμενικών σκοπών της αρμοδιότητος του.

Την αποστολή του την φέρνει σε πέρας σε συνεργασία με τους άλλους Κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων με απώτερο στόχο την αποτροπή εχθρικής επιθέσεως, την διατήρηση της ακεραιότητας της χώρας, την προάσπιση των Εθνικών συμφερόντων και την επίτευξη των επιδιώξεων της εν ισχύει Πολιτικής Εθνικής Αμύνης γενικότερα. Πρέπει να σημειωθεί ότι το ΠΝ έχει καταφέρει ακόμη και στη δύσκολη περίοδο της κρίσης να διατηρεί με πολύ κόπο υψηλούς δείκτες διαθεσιμότητας, συνεχίζοντας να εκτελεί με προσήλωση την αποστολή του. Βρίσκεται όμως αντιμέτωπο με την διογκωμένη απειλή του Τουρκικού Ναυτικού όσο και την αυξανόμενη ηλικία των πλοίων που έχει σε υπηρεσία. Δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε ότι το 2025 θα διαθέτει πλοία ηλικίας περίπου 40 ετών! Βεβαίως το όλο ζήτημα συνδέεται στενά με το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας που καθιστά απαγορευτικές τις προσπάθειες ανανέωσης του Στόλου, με φωτεινές εξαιρέσεις τη λύση στο χρόνιο πρόβλημα των υποβρυχίων (με σταδιακή ένταξη 3 κλάσης 214HN) και την απόκτηση των νέων ΤΠΚ κλάσης «ΡΟΥΣΣΕΝ» που ενισχύουν καθοριστικά το ΠΝ σε ιδιαίτερα δύσκολες εποχές.

Να γιατί Κυριαρχούν οι Ελληνικές Φρεγάτες στο Αιγαίο…4

Το Αιγαίο αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση πεδίου δράσεως ναυτικών δυνάμεων καθώς χαρακτηρίζεται από μια γεωγραφική περιοχή με στοιχεία κλειστής θάλασσας με πλήθος μεγάλων και μικρότερων νήσων καθώς και βραχονησίδων που συνθέτουν μια τεράστια πρόκληση για τη διεξαγωγή επιχειρήσεων μονάδων επιφανείας και υποβρυχίων. Το Πολεμικό Ναυτικό είναι πλήρως εξοικειωμένο με τις απαιτήσεις αυτού του πεδίου διεξαγωγής ναυτικών επιχειρήσεων, έχοντας αφομοιώσει στο «DNA» του όλα τα δεδομένα που επηρεάζουν τη δράση πολεμικών μονάδων σε όλα πλάτη και τα μήκη του Αιγαίου. Η αναμφισβήτητη υπεροχή που προσδίδει η γεωγραφία του αρχιπελάγους στο ΠΝ, βοηθάει στο σχεδιασμό επιχειρήσεων με δεδομένα εμπλοκής σε μέσες-μεγάλες αποστάσεις όσο και σε εμπλοκές σε μικρές αποστάσεις από θέσεις απόκρυψης. Η ιδιαιτερότητα αυτή προκύπτει από την άμεση γειτνίαση πολλών ελληνικών νήσων με τα μικρασιατικά παράλια, γεγονός που προσφέρει συνθήκες άμεσου ελέγχου κινήσεων ναυτικών μονάδων του Τουρκικού Ναυτικού όταν επιχειρούν έξοδο στο Αιγαίο, όσο και δυνατότητες αιφνιδιαστικών πληγμάτων.

Πρακτικά το Τουρκικό Ναυτικό έχει να αντιμετωπίσει με το «καλημέρα» σε περίπτωση πολεμικής ανάπτυξης στο Αιγαίο, ένα εξαιρετικά εχθρικό και «αβέβαιο» περιβάλλον που αναμένεται ότι θα κρύβει πλήθος απροσδιόριστων απειλών από την επιφάνεια και το βυθό που είναι πάρα πολύ δύσκολο να επισημανθούν εγκαίρως. Επιπλέον δεν υπάρχει ο κατάλληλος χώρος και οι αποστάσεις για λήψη αμυντικών μέτρων με αποτέλεσμα οποιαδήποτε ανάπτυξη να εμπεριέχει εξ αρχής υψηλό ρίσκο. Θεωρείται φυσικά επίσης βέβαιο ότι για τους παραπάνω λόγους το Τουρκικό Ναυτικό θα έχει πλήρη κάλυψη της Τουρκικής Αεροπορίας, προκειμένου να έχει αυξημένες πιθανότητες τοπικής αεροπορικής υπεροχής με δυνατότητα επιθετικών ενεργειών απέναντι σε εχθρικές μονάδες (του ΠΝ). Αντίθετα η γεωγραφία του Αν. Αιγαίου συνιστά ένα τακτικό πλεονέκτημα για την Τουρκία από πλευράς αποστάσεων των κύριων ελληνικών νήσων και βραχονησίδων από τα μικρασιατικά παράλια σε ενδεχόμενες αποβατικές και αεραποβατικές ενέργειες, διευκολύνοντας σημαντικά την κατάληψη τους. Αυτό είναι και το κύριο αμυντικό πρόβλημα των Ε.Δ που έχουν προσανατολιστεί στην αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων με κατάλληλο δόγμα και τακτικές.


Τέλος, εκτενές φωτορεπορτάζ και αναλυτική περιγραφή της άσκησης θα ακολουθήσει τις επόμενες ημέρες!
ΠΗΓΗ
http://defencenews.gr/index.php/ethniki-amina/3163-astrapi-1-16-gia-ti-dioikisi-fregaton-antapokrisi-parakolouthontas-tin-askisi-tou-defencenews-gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου