Αγαπητοί αναγνώστες, σήμερα είμαι στη ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι, μετά από έγκριση αιτήματος μου απ’ το Ταξίαρχο κύριο Παναγιώτη Ψυχάρη, Διευθυντή της Διευθύνσεως Ενημερώσεως και Δημοσίων Σχέσεων/5º του Γενικού Επιτελείου Στρατού, έχω την άδεια ν’ αναδημοσιεύσω αυτούσια την εξαιρετική παρουσίαση του Λοχαγού (ΜΧ) κυρίου Ευριπίδη Κ. Χανιά «Οχήματα Κατηγορίας MRAP».
Τα οχήματα κατηγορίας MRAP, είναι σχετικά μία νέα κατηγορία οχημάτων που χρησιμοποιούνται από αρκετές Ένοπλες Δυνάμεις ανά το κόσμο.
Διαβάστε παρακάτω την εξαιρετική παρουσίαση αυτής της νέας και τόσο ενδιαφέρουσας κατηγορίας οχημάτων, που πιστεύω ότι θα μας απασχολήσει αρκετά στο εγγύς μέλλον.
Τα οχήματα κατηγορίας MRAP, είναι σχετικά μία νέα κατηγορία οχημάτων που χρησιμοποιούνται από αρκετές Ένοπλες Δυνάμεις ανά το κόσμο.
Διαβάστε παρακάτω την εξαιρετική παρουσίαση αυτής της νέας και τόσο ενδιαφέρουσας κατηγορίας οχημάτων, που πιστεύω ότι θα μας απασχολήσει αρκετά στο εγγύς μέλλον.
Οχήματα Κατηγορίας «MRAP»
Αναγκαία λύση ή πανάκεια στο σύγχρονο πεδίο μάχης;
Είναι ικανά να προσφέρουν την πλήρη προστασία στο προσωπικό;
Παρουσίαση του οχήματος MAXX PRO.
Του: Λγού (ΜΧ) Ευριπίδη Κ. Χανιά
{Το παρόν άρθρο έχει δημοσιευτεί στο τεύχος Μαρ-Απρ 2012 του περιοδικού «Στρατιωτική Επιθεώρηση»}
Εισαγωγή
Τα οχήματα κατηγορίας MRAP (Mine Resistant – Ambush Protected) είναι η πιο πρόσφατη εξέλιξη θωρακισμένων τροχοφόρων οχημάτων, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν σε μια πολεμική σύρραξη. Μάλιστα, τα οχήματα αυτής της κατηγορίας, κατά κάποιο τρόπο, «γεννήθηκαν» από τα διδάγματα των πρόσφατων επιχειρήσεων.
Ορισμός – Χαρακτηριστικά
Τι σημαίνει όμως ο όρος MRAP; Είναι στην αγγλική γλώσσα, τα αρχικά των λέξεων «ανθεκτικά σε νάρκες» (Mine Resistant) και «προστατευόμενα από ενέδρες» (Ambush Protected). Τα οχήματα αυτής της κατηγορίας είναι τροχοφόρα θωρακισμένα οχήματα, τα οποία μεταφέρουν προσωπικό και το προστατεύουν ουσιαστικά από συνηθισμένες αλλά και ασύμμετρες απειλές.
Χαρακτηριστικό των οχημάτων αυτών είναι η σχεδίαση της καμπίνας τους, που έχει μορφή-σχήμα σε διάταξη «V», πράγμα που βοηθά την εκτόνωση των αερίων που προκαλούνται από την έκρηξη κάποιας ποσότητας εκρηκτικής ύλης (που υπάρχει σε μια νάρκη ή σε ένα Αυτοσχέδιο Εκρηκτικό Μηχανισμό) εκατέρωθεν του σκάφους. Έτσι, δεν προκαλείται ουσιαστικά βυσματωση, ενώ υπάρχει ταυτόχρονη «διάχυση» του ωστικού κύματος και κατά συνέπεια μη διάτρηση του υψηλού επίπεδου θώρακα του σκάφους και φυσικά μη πρόκληση απωλειών στο επιβαίνων προσωπικό.
Τα οχήματα αυτά διαβαθμίζονται σε τρεις κατηγορίες. Η κατηγοριοποίηση αυτή εξαρτάται από τη χρησιμοποίησή τους και φυσικά από τη διαμόρφωση του χώρου μεταφοράς επιβατών. Πολύ συνοπτικά, οι τρεις αυτές κατηγορίες και η αντίστοιχη χρησιμοποίησή τους είναι οι εξής:
α. Κατηγορία 1: (MRUV – MINE RESISTANT UTILITY VEHICLE): οχήματα βάρους μέχρι 7 τόνους, και με δυνατότητα μεταφοράς έως 6 ατόμων, προορισμένα για επιχειρήσεις σε αστικό περιβάλλον και μεταφορά στρατευμάτων.
β. Κατηγορία 2: (JERRV – JOINT EOD RAPID RESPONSE VEHICLE): οχήματα βάρους 19 τόνων, με δυνατότητα μεταφοράς έως 11 ατόμων και προορισμένα για αποστολές συνοδείας φαλαγγών, μεταφορά προσωπικού, χρήση από ομάδες Μηχανικού Μάχης, ομάδες ΕΕΚΕΜ (EOD) και διακομιδών απωλειών υγείας.
γ. Κατηγορία 3: (DEDICATED MINE/IED CLEARING FUNCTION): οχήματα βάρους 22,5 τόνων, με δυνατότητα μεταφοράς έως 13 ατόμων και, προορισμένα αποκλειστικά για χρήση ως όχημα ομάδων ΕΕΚΕΜ (EOD).
Απειλές
Τι οδήγησε στη κατασκευή των οχημάτων κατηγορίας MRAP; Όπως έχουν αποδείξει οι πολεμικές επιχειρήσεις τις δυο τελευταίες δεκαετίες, η απειλή για τα μαχόμενα ή τα μετακινούμενα στρατεύματα δεν προέρχεται μόνο από τις γνωστές πηγές κινδύνου. Έτσι, λοιπόν, και τα αιτία της δημιουργίας και η μαζικότητα χρήσης αυτής της κατηγορίας οχημάτων ήταν, μεταξύ των άλλων, οι έντονες επιθέσεις που δέχθηκαν τα στρατεύματα του στρατού των ΗΠΑ και των λοιπών συμμαχικών δυνάμεων κυρίως στο Ιράκ (μετά το 2ο Πόλεμο στο Περσικό Πόλεμο, το έτος 2003) και δευτερευόντως στις επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν, οι οποίες κατά κύριο λόγο προέρχονταν:
- Από μεγάλη ποικιλία Αυτοσχέδιων Εκρηκτικών Μηχανισμών (ΑΕΜ ή IED: Improvised Explosive Devices)
- Από άμεσα πυρά σε ενέδρες ατάκτων ή ανταρτών
Μάλιστα σχετική έρευνα του στρατού των ΗΠΑ αποκάλυψε ότι κατά τις επιχειρήσεις των ΗΠΑ στο Ιράκ, οι ΑΕΜ προκάλεσαν την πλειοψηφία (63%) των απωλειών υγείας μάχης.
Ιστορικό
Τα οχήματα αυτά έγιναν ευρύτερα γνωστά μετά το έτος 2007, λόγω της μαζικής χρήσης τους από το στρατό των ΗΠΑ. «Πρόγονοι» αυτής της κατηγορίας οχημάτων ήταν τα πρώτα θωρακισμένα τροχοφόρα οχήματα ΓΧ που είχαν εμφανιστεί από το τέλος της δεκαετίας του 1970. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το όχημα SAMIL της εταιρείας DENEL από τη Νότια Αφρική, η οποία δραστηριοποιήθηκε με τη σχεδίαση του οχήματος αυτού καθώς και με διάφορες σχεδιάσεις σαν κι αυτή.
Τα πρώτα οχήματα της κατηγορίας χρησιμοποιήθηκαν σε μικρούς αριθμούς από το στρατό και τους πεζοναύτες των ΗΠΑ στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν, το έτος 2003. Τα αποτελέσματα των δοκιμών και γενικά της χρήσης τους ήταν πολύ ενθαρρυντικά. Όμως, μόλις στα τέλη του έτους 2006, το Υπουργείο Αμύνης των ΗΠΑ (DEPARTMENT OF DEFENCE ή D.O.D.), ξεκίνησε τη διαδικασία προμήθειας οχημάτων κατηγορίας MRAP προκειμένου να αντικαταστήσει το μεγαλύτερο μέρος των αναβαθμισμένων θωρακισμένων τύπου HMMWV με ορίζοντα περάτωσης τον Φεβρουάριο του 2009.
Πρέπει να επισημανθεί το γεγονός ότι κάθε θωρακισμένο όχημα που υφίσταται δεν ανήκει αναγκαστικά και στην κατηγορία MRAP, διότι σε αυτή υπάγονται οχήματα που πληρούν μια σειρά προϋποθέσεων και προστασίας ανώτερου επιπέδου από κάθε άλλο που υπάρχει έως σήμερα.
Μαζική Παρουσία
Όταν ξεκινούσε ο δεύτερος πόλεμος στον περσικό κόλπο (Μάρτιος 2003) με την επέμβαση των ένοπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ και των λοιπών συμμάχων στο Ιράκ, κανείς, σχεδόν, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι το σύνολο των απλών οχημάτων ΓΧ ή των απλά θωρακισμένων δεν θα μπορούσε να επιβιώσει σε αυτό το απαιτητικό πεδίο της μάχης, τη στιγμή που εξ αρχής δοκιμάστηκαν «μεσαίου τύπου» Ταξιαρχίες (σύμφωνα με την ορολογία του US ARMY ονομάζονταν STRYKER BRIGADE COMBAT TEAM), στις οποίες κύριος «κορμός» ήταν διάφορες εκδόσεις των ελαφρά θωρακισμένων οχημάτων τύπου HMMWV (HIGH MOBILITY MULTIPURPOSE WHEELED VEHICLE) ή πιο απλά των γνωστών σε όλους ως “HUMMER” (συγκεκριμένα η έκδοση UP ARMORED HMMWV) και τα τροχοφόρα ΤΟΜΑ τύπου STRYKER, τα οποία μπορούσαν με την εξωτερική θωράκιση και επιπρόσθετη θωράκιση τύπου «περσίδας» (εναντίον όπλων ευθυτενούς τροχιάς και μικρής εμβέλειας Α-Τ όπως των πολύ γνωστών RPG-7) να παρέχουν σοβαρό επίπεδο προστασίας από συμβατικές και ασύμμετρες απειλές.
Προοδευτικά, όμως, μετά τη λήξη των κανονικών επιχειρήσεων και τη καταφανή νίκη των συμμαχικών δυνάμεων εναντίον των καθεστώτος του Σαντάμ Χουσεΐν, οι προσβολές στόχων από την ιρακινή πλέον αντίσταση άρχισαν να αυξάνουν με σημαντικές απώλειες υγείας μάχης και μέσων, κυρίως για το στρατό των ΗΠΑ.
Όπως είναι προφανές, η εσπευσμένη μαζική παραγωγή οχημάτων κατηγορίας MRAP ήταν προϊόν αποκόμισης διδαγμάτων (LESSON LEARNED) για τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ. Απαιτήθηκε, μάλιστα, η εσπευσμένη εισαγωγή των οχημάτων αυτής της κατηγορίας σε υπηρεσία. Ωστόσο αρχικά δεν υπήρχε κοινός σχεδιασμός για την ανάπτυξη των οχημάτων MRAP, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αρκετοί προμηθευτές, καθένας με μια ανταγωνιστική θέση.
Η προμήθεια των οχημάτων πραγματοποιείται τόσο για το στρατό των ΗΠΑ όσο και για τον κλάδο των πεζοναυτών των ΗΠΑ, για το στρατό του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας, της Αυστραλίας, της Ολλανδίας, της Ισπανίας και άλλων, οι οποίοι δρούσαν και δρουν σε χερσαίες επιχειρήσεις στο Ιράκ αλλά και δευτερευόντως στο Αφγανιστάν.
Από το 2010, με την απεμπλοκή των προαναφερθέντων δυνάμεων των ΗΠΑ από το Ιράκ, πολλά οχήματα μεταφέρθηκαν στο θέατρο επιχειρήσεων του Αφγανιστάν. Σύμφωνα με επίσημη αναφορά προς το Κογκρέσο των ΗΠΑ, το Υπουργείο Αμύνης των ΗΠΑ ανέφερε ότι έως την 6η Ιανουαρίου 2011, 13.624 οχήματα κατηγορίας MRAP είχαν παραδοθεί ή μεταφερθεί για χρήση στο Αφγανιστάν.
Πλεονεκτήματα Οχημάτων MRAP
Είναι κοινά αποδεκτό ότι τα οχήματα του τύπου προσέφεραν ανώτερο επίπεδο ασφαλείας στα μεταφερόμενα τμήματα που δεν υπήρχε στα αθωράκιστα ή στα ελαφριάς θωράκισης οχήματα. Μάλιστα, θα μπορούσε να ειπωθεί ότι τα οχήματα MRAP αποτελούν μια «επανάσταση» του τρόπου μεταφοράς–μετακίνησης στρατευμάτων.
Το βασικό πλεονέκτημα αλλά και όφελος από τη χρήση των οχημάτων της κατηγορίας αυτής είναι η πολύ σημαντική μείωση απωλειών υγείας μάχης και η ασφαλής μεταφορά των στρατευμάτων. Αυτό δεν αποτελεί απλώς μια διαπίστωση, αλλά προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία που παρουσίασαν ο στρατός των ΗΠΑ για τα τελευταία έτη παραμονής στο Ιράκ. Τον Ιούνιο του 2008, η εφημερίδα «USA Today» ανέφερε ότι επιθέσεις από ΑΕΜ στην άκρη των δρομολογίων στο Ιράκ και οι απώλειες υγείας από αυτές μειώθηκαν κατά σχεδόν 99% εξαιτίας, κυρίως, της χρήσης των οχημάτων κατηγορίας MRAP.
Επίσημη έκθεση προς το Αμερικανικό Κογκρέσο τον Ιανουάριο 2011 εκτιμά, επίσης, ότι η χρήση οχημάτων της κατηγορίας MRAP, κυρίως στο Αφγανιστάν έχει μειώσει τους τραυματισμούς και τις απώλειες υγείας για το χρονικό διάστημα από τον Ιανουάριο 2009 έως και τον Ιούλιο 2010 πάνω από 30%.
Μειονεκτήματα Οχημάτων MRAP
Τα οχήματα έχουν και κάποιες αδυναμίες, οι οποίες, αφενός, δεν μπορούν να παρακάμψουν τα εμφανή πλεονεκτήματα, και αφετέρου μπορούν να ξεπεραστούν.
α. Πολυτυπία
Το βασικό μειονέκτημα των οχημάτων είναι οι πολλοί τύποι που βρίσκονται σε υπηρεσία αυτή τη χρονική περίοδο, ειδικά στον στρατό των ΗΠΑ. Πολλές επικρίσεις του προγράμματος έχουν να κάνουν με την έλλειψη ενός κοινού σχεδίου, το οποίο παρουσιάζει μια περίοδο πολέμου υλικοτεχνική πρόκληση, και οι σχετικά λίγες τον αριθμό των μονάδων που έχουν παραδοθεί στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν, παρά τις μεγάλες παραγγελίες.
β. Διαστάσεις οχήματος
Άλλες επικρίσεις αφορούν το βάρος και το μέγεθος των οχημάτων, που περιορίζουν σοβαρά την κινητικότητά τους κατά τη μετάβασή τους από τους κύριους δρόμους στις αστικές περιοχές ή κατά τη διέλευσή τους από γέφυρες. Όπως έχει μελετηθεί, το 72% των γεφυρών παγκοσμίως δεν μπορεί να αντέξει το βάρος των συγκεκριμένων οχημάτων κατηγορίας MRAP. Επιπρόσθετα, ανατρέπονται εύκολα, λόγω του υψηλού κέντρου βάρους, ενώ ελλοχεύει και ο κίνδυνος ηλεκτροπληξίας λόγω του μεγάλου ύψους του οχήματος.
γ. Επιχειρησιακή ανάπτυξη
Επειδή το αμάξωμα του οχήματος είναι κατά κάποιο τρόπο ξεχωριστό, λόγω της θωράκισης, υπάρχουν ανησυχίες ότι εάν σε περίπτωση ενέδρας καταστραφεί το αμάξωμα, το προσωπικό θα απομονωθεί εντός του σκάφους πιθανόν αβοήθητο. Επίσης, το όχημα μπορεί να προκαλέσει εκνευρισμό στον άμαχο πληθυσμό λόγω απειλητικής του όψης.
δ. Δυσκολία Μεταφοράς
Πρόβλημα είναι η δυσκολία αερομεταφοράς τους σε οποιοδήποτε θέατρο επιχειρήσεων ανά τον κόσμο, μιας και χρειάζονται μεγάλα μεταφορικά Α/Φ όπως των τύπων C-5 GALAXY ή An-124 ANTONOF, τα οποία είναι πολυδάπανα.
Τύποι οχημάτων
Ο στρατός των ΗΠΑ, λόγω της επείγουσας ανάγκης προμήθειας τέτοιων οχημάτων για τις επιχειρήσεις του στο Ιράκ και το Αφγανιστάν, χρηματοδότησε πρόγραμμα, στο πλαίσιο ενός «προϋπολογισμού πόλεμου έκτακτης ανάγκης», βάσει του οποίου ανατέθηκε η παραγωγή τους σε αρκετές εταιρείες που παρουσίασαν υποδείγματα παρόμοιων οχημάτων.
Μάλιστα, όσον αφορά τα οχήματα τύπου HMMWV του κλάδου των πεζοναυτών των ΗΠΑ, είχε προγραμματιστεί να αντικατασταθούν όλα σε εμπόλεμες ζώνες με οχήματα κατηγορίας MRAP. Στις 8 Μαΐου 2007, ο τότε Υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Ρόμπερτ Γκέιτς δήλωσε ότι η απόκτηση των οχημάτων κατηγορίας MRAP είναι ύψιστης προτεραιότητας, τόσο για το οικονομικό έτος 2007 με προϋπολογισμό 1,1 δις ευρώ. Για το οικονομικό έτος 2011 ο προϋπολογισμός του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ θα ανέρχεται στα 3,4 δις δολάρια.
Ενδεικτικά αναφέρονται οι παρακάτω τύποι οχημάτων:
- MAXX PRO της εταιρείας NAVISTAR INTERNATIONAL [κατηγορία Ι (μοντέλα: AF, Dash, Plus, MRV) και κατηγορίας ΙΙ (μοντέλο: Pro)].
- RG-33 της εταιρείας BAE SYSTEMS [κατηγορίας Ι και μοντέλο L κατηγορίας ΙΙ (6×6)].
- COUGAR της εταιρείας FORCE PROTECTION [μοντέλο Η κατηγορίας Ι (4Χ4) και μοντέλο HE κατηγορίας ΙΙ (6×6)]
- RG-31 της εταιρείας GENERAL DYNAMICS LAND SYSTEMS [κατηγορίας Ι (μοντέλα: Mk.5,Α2) και κατηγορίας ΙΙ (μοντέλο: Mk.5Ε)]
- MRAP ALL-TERRAIN VEHICLE (M-ATV) της εταιρείας OSHKOSH DEFENSE [κατηγορία Ι].
- CAIMAN της εταιρείας BAE SYSTEMS [κατηγορία Ι (4Χ4) και ΙΙ (6Χ6)].
- BUFFALO MRV της εταιρείας FORCE PROTECTION [κατηγορίας ΙΙΙ (6Χ6)].
- DINGO ATF της εταιρείας ΚΜW [κατηγορία Ι]
Επιπρόσθετα, ενδεικτικά πάλι, αναφέρονται οι παρακάτω τύποι οχημάτων, οι οποίοι βρίσκονται υπό ανάπτυξη ως εργαστηριακά πρότυπα:
- ARAVIS της εταιρείας NEXTER
- OCELOT της εταιρείας FORCE PROTECTION EUROPE
Βελτιώσεις οχημάτων
Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για οχήματα με πολύ πρόσφατη εισαγωγή σε υπηρεσία, υπάρχουν ήδη ενέργειες αναβάθμισης και βελτίωσής τους, οι οποίες οφείλονται στις αδυναμίες ή μικροατέλειες που έχουν αναφερθεί κατά τη χρήση τους. Η ανάγκη για ακόμη μεγαλύτερη προστασία του προσωπικού «πιέζει» τις εταιρείες να βελτιώσουν τις σχεδιάσεις τους. Παράλληλα, οι εταιρείες σχεδιάζουν τώρα την επόμενη γενιά, η οποία θα ενσωματώσει και νέες βελτιώσεις που θα απαλείψουν τυχόν ατέλειες, ενώ θα εισάγει νέα δεδομένα ειδικά στα οχήματα της κατηγορίας Ι.
Όχημα τύπου MAXX PRO
Από τις 8 Φεβρουαρίου 2011, το Τάγμα Ειδικής Συνθέσεως στο Αφγανιστάν (ΤΕΣΑΦ) χρησιμοποιεί για τη μεταφορά τού προσωπικού του 5 οχήματα κατηγορίας MRAP του τύπου MAXX PRO προέλευσης και κατασκευής ΗΠΑ της εταιρείας NAVISTAR INTERNATIONAL.
Τα οχήματα αυτά διατέθηκαν δωρεάν από το στρατό των ΗΠΑ για ένα χρόνο και προήλθαν από τα αποθέματά του στο Ιράκ. Το πλήρωμα είναι τρεις (οδηγός, πολυβολητής και αρχηγός πληρώματος) και το μεταφερόμενο προσωπικό είναι 4. To όχημα βασίζεται στο σκάφος του φορτηγού οχήματος της εταιρείας, το WorkStar 7000 .
Κύριος χρήστης του οχήματος είναι ο στρατός των ΗΠΑ. Οχήματα του τύπου έχει, επίσης, προμηθευτεί ο στρατός της Πολωνίας, ενώ ένας αριθμός απ’ αυτά έχει παραχωρηθεί στον βουλγαρικό και στον γεωργιανό στρατό. Από την κατασκευάστρια εταιρεία έχουν παραδοθεί πάνω από 5000 οχήματα του τύπου.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματος αναλυτικά είναι:
Πλήρωμα: 3 υπηρέτες και 4
Βάρος: 12,5 tn κενό και 16,5 τόνοι μάχης [κατηγορία: I]
Μήκος: 6,45 m
Πλάτος: 2,51 m
Ύψος: 3,04 m
Εδαφική ανοχή (απόσταση από έδαφος): 35,5 cm
Ωφέλιμο φορτίο: 5 tn
Κινητήρας: 4χρονος 16 TURBO DIESEL 8,7 lt με 330 hp στις 2100 rpm
Κιβώτιο Ταχυτήτων: Αυτόματο 5άρι
Μέγιστη Ταχύτητα: 120 χιλ/ώρα
Τύπος Καυσίμου: JP-8
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 67 γαλόνια ή 253 λίτρα
Αυτονομία Καυσίμου: 600 χλμ
Ανάρτηση: ημιελλειπτικό σύστημα
Φρένα: ABS-ESP- Αερόφρενο.
Ελαστικά- Διαστάσεις: 395/85/R20
Δυνατότητα διάβασης υδάτινου κωλύματος: 91,4 cm
Ο πύργος του οχήματος δέχεται πολυβόλο M-2 των 0,50 in (12,7mm) ή FN-MAG των 7,62mmx51 ή και βομβιδοβόλο GMG των 40mm.
Το όχημα αυτού του τύπου φέρει θωράκιση επιπέδου ΙΙΙ και ΙΙΙα που προσφέρει προστασία από πυρά φορητών όπλων και εκρήξεις ναρκών και διάφορων ειδών εκρηκτικών υλών σε τυποποιημένη ή μη μορφή, της ισραηλινής εταιρείας PLASAN SASA (τη θωράκιση της ίδιας εταιρείας φέρουν τα οχήματα τύπου HUMMER M1113 – φορείς των εκτοξευτών KORNET-E που υπάρχουν στους ανεξάρτητους Λόχους Α-Τ). Επίσης, το σκάφος φέρει σύγχρονο σύστημα προστασίας από ραδιολογική, βιολογική και χημική απειλή.
Επιπλέον, τα συγκεκριμένα οχήματα φέρουν ηλεκτρονικά αντίμετρα της εταιρείας SYMPHONY, τα οποία αντιμετωπίζουν ή αδρανοποιούν σε ικανή ακτίνα (περί τα 25 μέτρα) τις ασύρματα μεταδιδόμενες ηλεκτρονικές εκπομπές που μπορεί να πυροδοτήσουν ΑΕΜ. Το συγκεκριμένο σύστημα αποτελεί ένα ακόμη αντίμετρο και μέσο προστασίας και με αυτό είναι εφοδιασμένα όλα τα μέσα μάχης των δυνάμεων της ISAF. Το ίδιο σύστημα φέρει και το σύνολο των οχημάτων τύπου VBL της δυνάμεως του ΤΕΣΑΦ.
Συμπεράσματα
Δεν επιδέχεται αμφισβήτηση ότι οι φάλαγγες οχημάτων σε επιχειρήσεις σε ουδέτερο ή εχθρικό περιβάλλον δεν «αντέχουν», πλέον, να περιλαμβάνουν αθωράκιστα οχήματα ΓΧ, τα οποία δεν παρέχουν καμία προστασία στο προσωπικό. Τα οχήματα κατηγορίας MRAP προσφέρουν μεγάλη ασφάλεια στα μεταφερόμενα τμήματα και προάγεται σημαντικά το επίπεδο προστασίας. Η νέα γενιά των οχημάτων της κατηγορίας η οποία είναι υπό ανάπτυξη, θα έχει καλύτερα χαρακτηριστικά, βελτιώσεις και φυσικά μικρότερες διαστάσεις, προκειμένου να προαχθεί η ευκινησία ακόμη και σε αστικό περιβάλλον.
Βιβλιογραφία:
Έντυπη :
α) Εγχειρίδια Εκστρατείας
• TECHNICAL MANUAL (TM) 9-2355-324-10 “operator manual for MAXXPRO™ mine resistant ambush protected (MRAP) vehicle” έκδοση US ARMY, Ιούνιος 2010
β) Άρθρα Αμυντικών Περιοδικών
• McLeary Paul, «Counter culture». Περιοδικό Defence Technology International, Απρίλιος 2010
• McLeary Paul, «Armed and Dangerous». Περιοδικό Defence Technology International, Μάρτιος 2010
• Batey Angus, Mackenzie Christina, «The tough get going». Περιοδικό Defence Technology International, Ιούνιος 2010
• Andrew Feickert, «MRAP vehicles: Background and Issues for Congress». Congressional Research Service, 18 Ιανουάριου 2011
Ηλεκτρονική:
Διαδικτυακοί τόποι – διευθύνσεις:
• www. navistar.com
• www.defenseindustrydaily.com/more-mraps-1200-maxxpro-mpvs-from-navistar-03344
• http://en.wikipedia.org/wiki/International_MaxxPrο
• ww.globalsecurity.org/military/systems/ground/maxxpro.htm
• www.plasansasa.com/product-lines/armored-vehicles
• www. hellenicdefence.gr/eidiseis/e2011/110210c.html
• www.defencenet.gr/defence/index.php?option=com_content&task=view&id=17452&Itemid=47
• www.defenseindustrydaily.com/M-ATV-A-Win-at-Last-for-Oshkosh-05602
• http://news.thomasnet.com/IMT/archives/2007/04/military_vehicles_grοund_sea_air_transportation_budget_orders.html
• http://www.armyrecognition.com/forum/viewtopic.php?p=5721&sid=f8a79aac9bdc05c024b301f0e1a0bb9
• http://en.wikipedia.org/wiki/Cougar_(vehicle)
• http://www.defenseindustrydaily.com/more-mraps-1200-maxxpro mpvs -from navistar03344/?utm_campaign=newsletter&utm_source=did&utm _me dium=textlink&utm_term=Navistar
Χρησιμοποιηθείσες Συντμήσεις :
ΑΕΜ (IED) : Αυτοσχέδιοι Εκρηκτικοί Μηχανισμοί ή IMPROVISED EXPLOSIVE DEVICES
A-T : Αντιαρματικό/-ων
ΓΧ : Γενικής Χρήσης
Α-ΑΕΜ (C-IED) : Αντιμετώπιση Αυτοσχέδιων Εκρηκτικών Μηχανισμών ή
COUNTER – IMPROVISED EXPLOSIVE DEVICES
ΕΕΚΕΜ (EOD) : Εξουδετέρωση Εκρηκτικών κ Εκρηκτικών Μηχανισμών ή
EXPLOSIVE ORDNANCE DISPOSAL
ΤΟΜΑ : Τεθωρακισμένο Όχημα Μάχης
Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Ταξίαρχο κύριο Παναγιώτη Ψυχάρη, Διευθυντή της Διευθύνσεως Ενημερώσεως και Δημοσίων Σχέσεων/5º του Γενικού Επιτελείου Στρατού, για την χορήγηση της άδειας αναδημοσίευσης του άρθρου «Οχήματα Κατηγορίας MRAP».
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου