Το πρωί της Πέμπτης που πέρασε, οι διάδρομοι του τετάρτου ορόφου του υπ. Εθνικής Αμυνας ήταν γεμάτοι από κατηφείς αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού. Πολύ πριν ανακοινωθεί η εξεύρεση των σορών των τριών χειριστών του Agusta Bell 212 που συνετρίβη στην Κίναρο, οι έμπειροι αξιωματικοί του ΓΕΕΘΑ, με προεξάρχοντα τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, κ. Ευάγγελο Αποστολάκη και τον αρχηγό ΓΕΝ, κ. Γ. Γιακουμάκη, ήξεραν ότι δύσκολα θα μπορούσε να υπάρξει επιζών από μια τέτοια πρόσκρουση. Τα παλιά, αλλά συνήθως αξιόπιστα ελικόπτερα Agusta Bell πραγματοποιούν επικίνδυνους ελιγμούς, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στο πολεμικό σενάριο της άσκησης «Αστραπή», όπου συμμετάσχουν φρεγάτες, υποβρύχια, άλλα πτητικά μέσα και ειδικές δυνάμεις.
Η τραγωδία της 11ης Φεβρουαρίου θα παραμείνει σημαντική για τρεις λόγους: Πρώτον, διότι τρεις ακόμη νέοι αξιωματικοί έπεσαν στον βωμό του καθήκοντος. Δεύτερον, λόγω της άμεσης παρέμβασης της Τουρκίας, μέσω της έκδοσης NOTAM που έκρινε ως παράνομη την ελληνική επιχείρηση στην Κίναρο. Τρίτον, διότι εκείνο το πρωί συμφωνήθηκε στις Βρυξέλλες η ενεργοποίηση του ΝΑΤΟ για περιπολίες ναυτικής μοίρας στο Αιγαίο, προκειμένου να ελεγχθούν οι προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές. Πρόκειται για τρία γεγονότα που συνοψίζουν την ευαίσθητη κατάσταση που επικρατεί στο Αιγαίο και ενδέχεται να περιπλακεί στο εγγύς μέλλον.
Γιατί βρέθηκαν εκεί
Ως προς καθαυτό το δυστύχημα έχει ενδιαφέρον να γίνει ιδιαίτερη αναφορά στο νησιωτικό σύμπλεγμα που ανήκει η Κίναρος, καθώς και στο γιατί βρέθηκε εκεί το ελικόπτερο, αφού κατά πληροφορίες δεν υπήρχε λόγος πτήσης στο σημείο. Το εν λόγω νησί κατοικείται από μια γυναίκα, ενώ περιστασιακούς κατοίκους έχει η Λέβιθα, σε αντίθεση με το Λιάδι και τον Γλάρο που βρίσκεται λίγα μίλια ανατολικότερα. Οι Τούρκοι θεωρούν τις νησίδες του συμπλέγματος, που βρίσκεται μεταξύ Λέρου και Αμοργού, ως ακατοίκητες και τις εντάσσουν στις «γκρίζες» ζώνες του Αιγαίου Πελάγους. Διπλωματικές πηγές θεωρούν ότι δεν είναι τυχαίο πως λίγες ώρες μετά το συμβάν, στην πλατφόρμα χαρτών της Google (google maps) στον χάρτη του νησιού εμφανίστηκε και μια τουρκική ονομασία (Ardiccik ada). Πάνω από τα εν λόγω νησιά πραγματοποιούνται τακτικά υπερπτήσεις από τα F-16 της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ τα ελληνικά ραντάρ είχαν καταγράψει στο παρελθόν «αβλαβείς» διελεύσεις τουρκικών φρεγατών. Το βράδυ της 11ης Φεβρουαρίου, από την τουρκική πλευρά εξεδόθη και μια NAVTEX για έρευνες του υδρογραφικού «Τσεσμέ» στα διεθνή ύδατα μεταξύ Ευβοίας-Ψαρών.
Από το υπ. Εθνικής Αμυνας αντιμετωπίζουν τις διάφορες NOTAM και NAVTEX ως τυπική διαδικασία και τονίζουν ότι ο ρόλος των Ενόπλων Δυνάμεων είναι καθαρά τεχνικός. Από το ΥΠΕΞ τηρείται σιγή ασυρμάτου. Και, μάλλον μονότονα, η Ελλάδα εκδίδει τις δικές της οδηγίες με τις οποίες και ακυρώνονται οι τουρκικές. Ωστόσο, η τουρκική πρακτική, όσο συχνά ή αραιά και αν επαναλαμβάνεται, έχει μια αξιοσημείωτη κανονικότητα που κλιμακώνεται ή αποκλιμακώνεται ανάλογα με την περίσταση.
Με δεδομένη αυτή την περίπλοκη πραγματικότητα, όπως αναδεικνύεται διαρκώς από γεγονότα που συμβαίνουν στο Αιγαίο, δεν είναι λίγοι όσοι, εντός και εκτός Ελλάδος, θεωρούν ότι η νατοϊκή επιχείρηση στο αρχιπέλαγος ακριβώς λόγω της φύσης της θα δημιουργήσει οσονούπω ζητήματα που η Αθήνα για αρκετές δεκαετίες απέφευγε αποτελεσματικά να θίξει…
Βασίλης Νέδος
Πηγή: Έντυπη έκδοση της Καθημερινής, 14 Φεβρουαρίου 2016.
https://limitofadvance.wordpress.com/2016/02/15/%CF%84%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CE%B3%CE%B5%CE%B3%CE%BF%CE%BD%CF%8C%CF%84%CE%B1-%CE%BA%CE%B9-%CE%AD%CE%BD%CE%B1%CF%82-%CE%B3%CF%81%CE%AF%CF%86%CE%BF%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BA%CE%AF/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου