Σάββατο, 28 Νοεμβρίου 2015

Η επανάσταση των ρωσικών τεθωρακισμένων

Ρωσικό άρμα μάχης T-14 Armata. (©Vitaly V. Kuzmin)
Παρελαύνοντας ακάλυπτα για πρώτη φορά την 9η Μάιου στην Μόσχα, η νέα σειρά θωρακισμένων οχημάτων της Ρωσίας αντιπροσωπεύει όχι μόνο την μεγαλύτερη αλλαγή στις οικογένειες θωρακισμένων οχημάτων της χώρας από την δεκαετία του 1970 αλλά επίσης και ένα νέο σχεδιαστικό ήθος.
Παρόλο που η σχεδίαση των οχημάτων περιελάμβανε εν μέρει ριζική και όχι νεωτεριστική καινοτομία, η κλίμακα και η φιλοδοξία της αλλαγής που ενσωματώνουν είναι κάτι λιγότερο από μια επανάσταση. Μαζί το Armata, Kurganets, Boomerang, Koalitsiya και άλλα οχήματα της εκδήλωσης θα αντικαταστήσουν σχεδόν όλες τις οικογένειες των ρωσικών οχημάτων, καθώς παραδόξως, η Ρωσία επιχειρεί να αναπληρώσει όλες τις οικογένειες τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης (ΤΟΜΑ) την ίδια στιγμή.
Επιπλέον, τα οχήματα εμφανίζουν ριζικές αλλαγές στο σχεδιαστικό ήθος και ενσωματώνουν πολλαπλά άγνωστα συστήματα ενεργητικής προστασίας (APS). Η αναφορά βάρος και το εμφανές μέγεθος του συνόλου των οχημάτων δείχνει μια μετατόπιση της φιλοσοφίας σχεδιασμού θωρακισμένων οχημάτων μακριά από την Σοβιετική έμφαση της ευελιξίας και του χαμηλού προφίλ του οχήματος, προς την Δυτική εστίαση στην θωράκιση και την ικανότητα επιβίωσης του πληρώματος.
Ενώ πολλές λεπτομέρειες των οχημάτων είναι ήδη γνωστές, και αναλύθηκαν σε βάθος τον Απρίλιο από το IHS Jane’s Defence Weekly, η πλήρης παρουσίαση των οχημάτων αποκάλυψε πολλές συναρπαστικές λεπτομέρειες και βοήθησε σημαντικά στην κατανόηση της σχεδίασης των οχημάτων.
Άρμα μάχης (ΜΒΤ) T-14 Armata
Είναι το πρώτο πραγματικά νέο άρμα της Ρωσίας που σχεδιάστηκε μετά το T-72, το οποίο αναπτύχθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970.
Έχοντας για βάση την Ενιαία Ερπυστριοφόρα Πλατφόρμα Armata, το πιο αξιοπρόσεχτο σύστημα του T-14 είναι ο μη επανδρωμένος πύργος του, με τα τρία άτομα του πληρώματος (Αρχηγός, Οδηγός και Πυροβολητής) να βρίσκονται σε ένα καλά προστατευμένο διαμέρισμα πληρώματος στον μπροστινό μέρος του σκάφους.
Το ρωσικό άρμα μάχης T-14 Armata. (IHS/Andrey Kryuchenko/Russian MoD)
Το ρωσικό άρμα μάχης T-14 Armata. (IHS/Andrey Kryuchenko/Russian MoD)
Επτά T-14 συμμετείχαν στην παρέλαση και ο τύπος του άρματος προορίζεται να αντικαταστήσει τα T-72M3 και τα T-90 των Τεθωρακισμένων δυνάμεων του Ρωσικού Στρατού Ξηράς που είναι σήμερα σε υπηρεσία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ο πυργίσκος που αποκαλύφθηκε διέλυσε τις φήμες ότι το άρμα μάχης θα ήταν οπλισμένο με ένα συζυγές πυροβόλο των 30 χιλιοστών, εκτός από το κυρίως πυροβόλο 2A82A των 125 χιλιοστών. Πράγματι, τα προ-παραγωγής οχήματα που παρέλασαν στη Ρωσία δεν διέθεταν το πυροβόλο των 30 χιλιοστών ούτε το συζυγές πολυβόλο (MG) όπως αρχικώς αναμενόταν, αν και τα οχήματα παραγωγή ίσως τελικά να διαθέτουν το ζεύγος του πυροβόλου 30 χιλ. και MG των 7,62 χιλ.
Αν και ο πύργος του T-14 διαθέτει μεγάλο όγκο είναι ασαφές αν στο εσωτερικό του διαθέτει μόνο το σύστημα χειρισμού/αυτόματης γέμισης του κυρίως όπλου του άρματος ή εξυπηρετεί άλλο σκοπό (που σημαίνει ότι το T-14 θα διατηρήσει το ευάλωτο περιστροφικό σύστημα τοποθετημένο επί του σκάφους που υπάρχει στα παλιότερα ρωσικά άρματα μάχης).
Κάποιες πληροφορίες δείχνουν επίσης ότι ή Ρωσία έχει εγκαταλείψει εντελώς τις φιλοδοξίες για να οπλίσει το Armata με πυροβόλο των 152 χιλιοστών. Αν είναι αυτή η περίπτωση, τότε αυτό εξηγεί γιατί ο μη επανδρωμένος πύργος του T-14 έχει ασυνήθιστα υψηλό προφίλ σε σχέση με το κυρίως όπλο των 125 χιλ, με τον πύργο να έχει πιθανώς σχεδιαστεί για ενσωματωθεί στο μέλλον ένα πυροβόλο με διαμέτρημα 152 χιλιοστών.
Το T-14 είναι εξοπλισμένο με ένα τηλεχειριζόμενο πυργίσκο (RCT) οπλισμένο με ένα MG PKTM των 7,62 χιλ., με την μονάδα να λειτουργεί υπό την καθοδήγηση της ανεξάρτητης διόπτρας του Αρχηγού. Το σκοπευτικό του Πυροβολητή είναι τοποθετημένο στην αριστερή πλευρά του κυρίως όπλου και προστατεύεται από ένα βλητικό ασπίδιο δύο θωρακισμένων θυρών για την προστασία από πυρά μικρών όπλων.
Μια μονάδα αναφοράς στομίου είναι τοποθετημένη πάνω από τη βάση του πυροβόλου 2A82A, το οποίο στερείται εκκενωτή αερίων (ο οποίος θα ήταν περιττός δεδομένου ότι ο πύργος δεν διαθέτει προσωπικό).
Κεραίες μετεωρολογικών, δορυφορικών επικοινωνιών, GLONASS, ζεύξης δεδομένων και ασύρματων επικοινωνιών έχουν τοποθετηθεί στην οροφή του πύργου.
Ο πύργος του άρματος είναι κυριολεκτικά καλυμμένος από μια ποικιλία συστημάτων εκτοξευτών και αισθητήρων και είναι κατανοητό ότι συνδέονται με ένα νέο σύστημα APS, το οποίο σε διάφορες πληροφορίες αναφέρεται ως «Afghanit». Στη βάση κάθε πλευράς του πύργου είναι πέντε μεγάλοι, τοποθετημένοι σε οριζόντια διάταξη, σωλήνες εκτόξευσης που καλύπτουν μετωπικό τόξο των 120° του πύργου. Οι σωλήνες φέρουν μεγάλη ομοιότητα με τους εκτοξευτές των προηγούμενων APS,Drozd και Drodz 2, τα οποία εκτόξευαν έναν μη καθοδηγούμενο βλήμα των 107 χιλιοστών οπλισμένο με κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας (HE) για την εξουδετέρωση των εισερχόμενων καθοδηγούμενων αντιαρματικών βλημάτων (ATGW).
Το T-14 είναι επίσης εφοδιασμένο με τέσσερεις σειρές εκτοξευτών μικρότερου διαμετρήματος, με κάθε μονάδα να είναι εξοπλισμένη με 12 σωλήνες εκτόξευσης. Δύο οριζόντια κινούμενοι εκτοξευτές είναι τοποθετημένοι σε κάθε πλευρά της οροφής του πύργου, ενώ δύο προφανώς σταθεροί και κάθετα τοποθετημένοι εκτοξευτές είναι «βυθισμένοι» σε μια εσοχή στην οροφή του πύργου του άρματος.
Δεν είναι σαφές αν το δεύτερο σύστημα εξαπολύει βλήματα hard-kill (π.χ. πολεμικές κεφαλές) ή soft-kill (δηλαδή καπνογόνα φωτοσκίασης LASER/αντί-υπερύθρων), ή συνδυασμό και των δύο. Είναι επίσης ασαφές εάν οι κάθετα τοποθετημένες μονάδες μπορούν να βάλλουν βλήματα, ή είναι αποθηκευτικός χώρος επαναγέμισης των δυο κινητών μονάδων. Ένας περιορισμός των συστημάτων Drozd ήταν ότι δεν παρείχαν προστασία ενάντια στις απειλές κατακόρυφης προσβολής.
Η παροχή προειδοποίησης και καθοδήγησης του συστήματος APS γίνεται από δύο τύπων αισθητήρες που είναι τοποθετημένοι γύρω από τον πύργο του T-14. Δύο μεγάλοι αισθητήρες, που πιστεύεται ότι είναι ηλεκτο-οπτικοί/ υπερθύρων (EO/IR) δέκτες προειδοποίησης LASER , είναι τοποθετημένοι με κλίση στο μπροστινό μέρος του πύργου παρέχοντας κάλυψη 180°, ενώ τέσσερις μικρότεροι αισθητήρες (που είναι καλύμενοι αλλά πιστεύεται ότι είναι ραντάρ) είναι τοποθετημένοι γύρω από το πύργο και παρέχουν κάλυψη 360°.
Το Armata διαθέτει ένα ιδιαίτερα ξεχωριστού σχεδιασμού πύργο σε σχέση με τα T-72/90.Μια σημαντική διαφορά είναι οι εδαφικοί τροχοί, οι οποίοι είναι διαφορετικής σχεδίασης από των T-72/90, ενώ το Armata διαθέτει επτά εδαφικούς τροχούς, από τους έξι των προηγούμενων σχεδίων αρμάτων μάχης, με τον κινητήρα στο πίσω μέρος. Είναι παρόμοιο με την οικογένεια αρμάτων μάχης T-80, η οποία έχει επίσης σκάφος με επτά μικρότερους εδαφικούς τροχούς.
Δεν είναι γνωστό εάν το Armata είναι εξοπλισμένο με αεροστρόβιλο ή πετρελαιοκινητήρα, αλλά το συγκρότημα ισχύος του T-14 είναι τοποθετημένο στο πίσω μέρος του άρματος, με δύο εσωτερικές δεξαμενές καυσίμου τοποθετημένες σε κάθε πλευρά. Οι κάμερες ημέρας/νύχτας έχουν τοποθετηθεί γύρω από τον πύργο του T-14 για την παροχή επίγνωσης τακτικής κατάστασης, ενώ το σύστημα θερμογραφικής παρατήρησης (FLIR) είναι τοποθετημένο στο μπροστινό μέρος του σκάφους για τον Οδηγό. Η καταπακτή του Οδηγού δεν διαθέτει περισκόπια. Όταν οδηγεί με κλειστή την καταπακτή ο οδηγός είναι σε θέση ανάκλησης, χρησιμοποιώντας ένα σύνολο περισκοπίων τοποθετημένα σε μια δεύτερη καταπακτή ακριβώς πίσω του.
Σύμφωνα με πληροφορίες η NII Stali έχει σχεδιάσει την νέα μορφή του χάλυβα της θωράκισης για την οικογένεια Armata. Μιλώντας στο TASS, ένας εκπρόσωπος της NII Stali είπε «Το κράμα χάλυβα της θωράκισης, που ονομάζεται 44S-sv-Sh [44S–], έχει λάβει έγκριση από τον κατασκευαστή του Armata. Οι επιχειρησιακές δοκιμές του κράματος έχουν αρχίσει και μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα μέρη των μελλοντικών οχημάτων». Η χρήση του χάλυβα 44S-Sh στο Armata έχει ως στόχο να παρέχει προστασία σε επίπεδο παρόμοιο με το Επίπεδο 5 της συμφωνίας τυποποίησης STANAG 4569 (πρώτη έκδοση). Το υψηλό επίπεδο προστασίας του 44S-SV-Sh εξασφαλίζεται από τη δομή μικρών κόκκων του υλικού και την διαδικασία ειδικής θερμικής επεξεργασίας. Ο χάλυβας έχει επίσης σχεδιαστεί ωστε να διατηρεί τα χαρακτηριστικά του σε συνθήκες μεγάλου ψύχους.
Ο σχεδιασμός του Armata θεωρείται επίσης πως αξιοποιεί στοιχεία εκρηκτικής θωράκισης (ERA) στην βασική του σχεδίαση (και όχι τα επιπρόσθετα «τούβλα» ERA που είχαν τα προηγούμενα Ρωσικά άρματα μάχης), με εικόνες πάνω από το άρμα φαίνεται ένα ξεχωριστό πλαίσιο ενδεικτικό ERA στο πάνω μέρος του πύργου και σκάφους. Αν και αυτό που φαίνεται να είναι πλακίδιο ERA στην οροφή του πύργου, ένα μεγάλο μέρος των πλευρών του πύργου, φαίνεται να είναι απλώς μια λεπτή επένδυση που καλύπτει διάφορα APS και στα συστήματα σκόπευσης παρά ως θωράκιση. Επιπρόσθετη θωράκιση (ασαφές εάν είναι παθητική ή ERA, ή και τα δύο) είναι προσαρμοσμένη στα εμπρόσθια δύο τρίτα των πλευρών του T-14 ενώ το ένα τρίτο του πίσω μέρους προστατεύεται από θωράκιση γρίλιας (slat armour) για την παροχή διακένου στις εξατμίσεις καυσαερίων του T-14.
Το βαρύ τεθωρακισμένο όχημα μάχης (ΤΟΜΑ) T-15
Επίσης, κατασκευασμένο πάνω στην Ενιαία Πλατφόρμα Armata εμφανίστηκε πλήρως ξεσκεπασμένο κατά τη διάρκεια της Παρέλασης της Νίκης της 9ης Μάιου είναι το βαρύ ΤΟΜΑ T-15.
Το ρωσικό ΤΟΜΑ T-15. (©Vitaly V. Kuzmin)
Για τη δημιουργία του T-15, το σκάφος Armata έχει αντιστραφεί στο σύνολο του για να δημιουργηθεί ο χώρος που θα φιλοξενήσει το αποβιβαζόμενο πεζικό στο πίσω μέρος του ΤΟΜΑ. Κατά συνέπεια, το συγκρότημα ισχύος του T-15 είναι τοποθετημένο στο μπροστινό μέρος του οχήματος, με τον κινητήριο τροχό επίσης στο μπροστινό μέρος και τις εξατμίσεις των καυσαερίων στις μπροστινές πλευρές του οχήματος.
Αυτή η ανταλλαγή των συγκροτημάτων έχει καταστήσει αναγκαία την μετεγκατάσταση των δεξαμενών καύσιμου του οχήματος, ενώ για την προστασία της λογικά ασθενέστερης θωράκισης στο πίσω μέρος του σκάφους Armata ένα πακέτο θωράκισης σφηνοειδούς σχήματος εκτείνεται γύρω από τις εμπρόσθιες πλευρές του οχήματος. Για να τοποθετηθούν οι εξατμίσεις του οχήματος η πλευρική θωράκιση προεξέχει και έχει σχήμα βέλους. Το συνολικό αποτέλεσμα αυτή της προσπάθειας είναι να προσδώσει στο όχημα μια περίεργη βολβώδη εμφάνιση. Το πάνω μέρος του σκάφους του οχήματος εμφανίζεται να προστατεύεται από ενσωματωμένες πλάκες ERA.
Το ρωσικό ΤΟΜΑ T-15. (IHS/Andrey Kryuchenko/Russian MoD)
Το ρωσικό ΤΟΜΑ T-15. (IHS/Andrey Kryuchenko/Russian MoD)
Το βαρύ ΤΟΜΑ είναι επίσης εξοπλισμένο με ένα εξελιγμένο πακέτο θωράκισης από την πλευρά του σκάφους. Το T-15 εμφανίζεται να διαθέτει τους ίδιους αισθητήρες APS και εκτοξευτές όπως εμφανιστήκαν στο T-14, και είναι τοποθετημένοι στο σκάφος του οχήματος και όχι στον πύργο.
Το πλήρωμα των τριών ατόμων (Αρχηγός, Οδηγός και Πυροβολητής) βρίσκεται στο κέντρο του οχήματος, πίσω από τον κινητήρα, με το πίσω μέρος του σκάφους του οχήματος να έχει ανυψωθεί για να φιλοξενήσει το διαμέρισμα προσωπικού και τον πύργο. Η έξοδος από το διαμέρισμα γίνεται μέσω μίας μηχανικά υποβοηθούμενης θύρας στο πίσω μέρος του οχήματος.
Το μπροστινό/κάτω μέρος τόσο του T-14 όσο και του T-15 φαίνεται να είναι εφοδιασμένο με ένα μικρό σύστημα αντιμετώπισης/προστασίας χερσαίων ναρκών.
Το τεθωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού ΤΟΜΠ) Kurganets-25. (©Vitaly V. Kuzmin)
Kurganets-25
Το ελαφρύτερο, 25 τόνων, Kurganets-25 ήταν παρών παρέλαση της 9ης Μαΐου με δύο διαμορφώσεις την: ΤΟΜΑ και τεθωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ).
Η νέα οικογένεια οχημάτων εμφανίζεται σημαντικά φαρδύτερη και ψηλότερη από την σειρά οχημάτων BMP όπου προορίζεται να αντικαταστήσει.
Η διαμόρφωση ΤΟΜΑ είναι οπλισμένη με το ίδιον πύργο, με το πυροβόλο των 30 χιλιοστών και το ATGW Kornet, που διαθέτει και το T-15. H Uralvagonzavod έχει επίσης δημιουργήσει τον πύργο AU-220 που είναι οπλισμένος με ένα πυροβόλο των 57 χιλιοστών, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες θα τοποθετηθεί στην διαμόρφωση του ΤΟΜΑ, αν και δεν ήταν εγκατεστημένο στα TOMA Kurganets-25 που συμμετείχαν στην παρέλαση.
Όπως και τα οχήματα Armata, το ΤΟΜΑ Kurganets-25 φαίνεται να διαθέτει δύο τύπους αισθητήρων και ενεργοποιητών APS, αν και αυτοί εμφανίζονται να είναι ελαφρώς διαφορετικοί από εκείνους των οχημάτων Armata. Σταθεροί εκτοξευτές είναι τοποθετημένοι σε όλο το σκάφος του οχήματος, παρέχοντας κάλυψη 360°. Ενώ μοιάζουν με τους εκτοξευτές των οχημάτων της οικογένειας Armata, φαίνονται να είναι πολύ μικρότερου διαμετρήματος. Ένα σύστημα αισθητήρα δύο τμημάτων, παρόμοιων με τους δέκτες του συστήματος προειδοποίησης LASER των οχημάτων Armata, βρίσκεται επίσης γύρω από το σκάφος. Παραδόξως, τρεις αισθητήρες βρίσκονται στην αριστερή πλευρά του οχήματος, αλλά μόνο δύο στην δεξιά πλευρά. Δεδομένου ότι και τα δύο πακέτα αισθητήρων και ενεργοποιητών βρίσκονται στο σκάφος, φαίνεται ότι τα δύο συστήματα συνδέονται μεταξύ τους.
Τρεις αισθητήρες των δύο τεμαχίων (καλυμμένοι κατά την παρέλαση) είναι επίσης τοποθετημένοι γύρω από τον πύργος, μαζί με τέσσερεις σειρές δεκτών στο μπροστινό μέρος πύργου και δύο τοποθετημένες πλαγίως στο πίσω μέρος του πύργου. Δεν είναι σαφές ποιοι είναι αυτοί οι δέκτες, αλλά φαίνονται παρόμοιοι με ένα άγνωστο σύστημα που ήταν τοποθετημένο στο πύργο του προγενέστερου πρωτότυπου άρματος μάχης T-95 (Object 195). Πάνω στο ΤΟΜΑ, κάθε σύστημα έχει ένα ζευγάρι από αυτά που είναι είτε στρογγυλά ή εύθραυστα «παράθυρα». Αν είναι «παράθυρα», το σύστημα μπορεί να είναι ο νέος παρεμβολέας εκπομπών APS παρόμοιος με την πιο απλή έκδοση του soft-kill συστήματος Shtora που είναι εγκατεστημένο στο T-90. Εναλλακτικά, κάθε ομάδα θα μπορούσε να περιέχει δύο εντοπιστές από του παρομοίου διαμετρήματος εκτοξευτές των οχημάτων Armata. Δεδομένου ότι η κάλυψη που παρέχεται από την θέση των εντοπιστών φαίνεται να αλληλοεπικαλύπτονται, η τελευταία επιλογή φαίνεται πιο πιθανοί.
Το ρωσικό ΤΟΜΑ Kurganets-25. (IHS/Andrey Kryuchenko)
Το ρωσικό ΤΟΜΑ Kurganets-25. (IHS/Andrey Kryuchenko)
Η έκδοση ΤΟΜΠ, εν τω μεταξύ, είναι εφοδιασμένη με ένα πολύ μικρότερο RCT οπλισμένο με ένα MG των 12,7 χιλ. To ΤΟΜΠ δεν έχει τους αισθητήρες ή δέκτες που ήταν τοποθετημένοι στο σκάφος της ΤΟΜΑ έκδοσης, και αντ’ αυτού διαθέτει αποκλειστικά τον δεύτερο τύπο αισθητήρων APS που εμφανίστηκαν στο ΤΟΜΑ Kurganets-25.
Ενώ η διαμόρφωση του αισθητήρα είναι η ίδια για αυτο το APS και στις δύο εκδόσεις TOMA και ΤΟΜΠ, η διαμόρφωση τους δέκτες διαφέρει. Στο ΤΟΜΠ όχημα, οι δέκτες βρίσκονται μόνο στο μπροστινού μέρος του πύργου αντί των έξι πακέτων δεκτών, υπάρχουν συνολικά τέσσερα πακέτα ζεύγη δεκτών, και τέσσερα σετ μονών δεκτών.
Kurganets-25 ΤΟΜΠ. (IHS/Andrey Kryuchenko)
Kurganets-25 ΤΟΜΠ. (IHS/Andrey Kryuchenko)
Και οι δύο εκδόσεις ΤΟΜΑ και ΤΟΜΠ είναι κατά τα άλλα παρόμοιες, με το εμπρόσθια τοποθετημένο συγκρότημα ισχύος και εφτά εδαφικούς τροχού. Οι θυρίδες του Αρχηγού και Οδηγούς εντοπίζονται στο μπροστινό μέρος του πύργου, με την πρόσβαση στο χώρο του προσωπικού να γίνεται μέσω μιας οπίσθιας θύρας. Σε αντίθεση με τα προηγούμενα ρωσικά σχέδια TOMA, δεν υπάρχουν άλλες καταπακτές για τα στρατεύματα που μεταφέρονται στο εσωτερικό του οχήματος, εκτός από την οπίσθια θύρα. Καμία έκδοση δεν δε διαθέτει εμφανή θωράκιση ERA, αν και η ERA δεν τοποθετηθεί συνήθως σε ρωσικά TOMA.
Και τα δύο οχήματα διαθέτουν ένα μεγάλο επιπρόσθετο σετ «ποδιών» στις πλευρές του οχήματος, και κατά πόσο αυτό είναι κυρίως για τους σκοπούς της θωράκισης ή επίπλευσης είναι ασαφές. Η αμφίβια δυνατότητα έχει προβλεφθεί για την οικογένεια Kurganets, τα δύο οχήματα να διαθέτουν κυματοθραύστη και υδροστρόβιλους στο πίσω μέρος του σκάφους.
Απόδοση από το IHS Janes 360 για την Προέλαση.
https://limitofadvance.wordpress.com/2015/05/16/%CE%B7-%CE%B5%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%81%CF%89%CF%83%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CF%84%CE%B5%CE%B8%CF%89%CF%81%CE%B1%CE%BA%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%AD/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου