Οστρατός της Ρουμανίας έχει το μεγαλύτερο αρματικό δυναμικό στα Βαλκάνια μετά τον ελληνικό στρατό: 1.098 άρματα αναφέρονται στο ενεργητικό του, αν και ο επαγγελματικός πλέον στρατός της Ρουμανίας εμφανίζει μόλις 5 τάγματα αρμάτων στο οργανόγραμμά του. Το τελευταίο μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι από τα 500 σοβιετικά Τ-55, τα 43 TR-580 (ρουμανικής συναρμολόγησης Τ-55) και τα 289 TR-85 (βελτιωμένη και αναβαθμισμένη έκδοση των τελευταίων), μόνο ο τελευταίος τύπος είναι σε υπηρεσία.
Το αρματικό δυναμικό της χώρας είναι χαμηλού επιπέδου, με τα πλέον εκσυγχρονισμένα TR-85 να εφαρμόζουν στοιχεία αντίστροφης μηχανικής από γερμανικούς κινητήρες και ηλεκτρονικά (αντίστοιχα των Leopard-1A3).
Τα πράγματα όμως δεν ήταν πάντα έτσι. Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 ο ρουμανικός στρατός αγόρασε 30 Τ-72 για να τα χρησιμοποιήσει δοκιμαστικά. Οι επιδόσεις των σοβιετικών αρμάτων ήταν εντυπωσιακές, τόσο σε ταχύτητα και ευελιξία όσο και σε ισχύ πυρός και η Ρουμανία αιτήθηκε την επιτόπου συμπαραγωγή του τύπου. Όμως, η Μόσχα αρνήθηκε φοβούμενη ίσως τις πολλαπλές επαφές της Ρουμανίας με δυτικές κυβερνήσεις και αμυντικές βιομηχανίες (συμπαραγωγή ηλεκτρονικών από Γερμανία και ελικοπτέρων από τη Γαλλία). Εφαρμόζοντας ακόμα μια φορά την αντίστροφή μηχανική, ρουμανικές βιομηχανίες παρουσίασαν ένα πρωτότυπο άρμα με στοιχεία του Τ-72 που ονόμασαν Τ-125. Το άρμα ήταν μεγαλύτερο (7 εδαφιαίοι τροχοί έναντι 6) και βελτιωμένο σε πολλά στοιχεία αλλά ο στρατός αδιαφόρησε.
Μετά την επανάσταση και εκκαθάριση του κομμουνιστικού καθεστώτος, μια στενότερη συνεργασία με την γερμανική KMW, κατασκευάστρια του Leopard-2 έγινε δυνατή. Αυτή παρουσίασε τα σχέδια ενός αρματικού υβριδίου βασισμένου στο Τ-72/TR-125 αλλά με στοιχεία του Leopard-2.
Τρεις εκδόσεις έγιναν γνωστές:
- Η πρώτη διατηρούσε το πυροβόλο των 125mm με αυτόματο σύστημα επαναγέμισης του Τ-72, το σκάφος του TR-85 με τους 6 τροχούς και κινητήρα 1.000 hp αλλά ο πύργος ήταν αρκετά τετραγωνισμένος σαν του Leopard.
- H δεύτερη έκδοση είχε το επίμηκες σκάφος του TR-125, κινητήρα MTU 1.200hp και πυροβόλο των 120mm.
- Η τρίτη έκδοση ήταν η πλησιέστερη στο Leopard-2A5. Αποκτούσε κινητήρα 1.500hp και πύργο παρόμοιο με τα γερμανικά άρματα. Παρουσιάστηκε σαν σχέδιο το 1999 αλλά μπήκε στο συρτάρι.
H δεινή οικονομική κατάσταση κατά τη δεκαετία του 1990 και το γεγονός ότι το περιβάλλον ασφαλείας είχε αλλάξει, αλλά ακόμα και το γεγονός ότι ο εκσυγχρονισμός των 54 TR-85 στο επίπεδο Μ1 έκαναν το εγχείρημα απαγορευτικό. Οι τελευταίες πληροφορίες έρχονται από τα μέσα του 2000 με κάποιες κινήσεις για προετοιμασία των εργοστασίων για την χαμηλού ρυθμού παραγωγή (~40-50 οχήματα το έτος). Οι ανάγκες όμως των ρουμανικών ΕΔ ήταν πολλές και το κόστος ανά μονάδα υπολογιζόταν σε 7-8 εκατ. Ευρώ, γεγονός που «έθαψε» κάθε προσπάθεια.
Ωστόσο, το σχέδιο δεν έχει εγκαταλειφθεί πλήρως. Οι προσπάθειες των Ρουμανικών ΕΔ δείχνουν συνέπεια, επιμονή, αξιοποίηση των εγχωρίων αμυντικών βιομηχανιών σε κάθε περίπτωση και σεβασμό στις ιδιαίτερες ανάγκες των ρουμανικών ΕΔ.
Αξίες που θα όφειλαν να μας παραδειγματίσουν!
_________________________________________________________________________________
http://www.rumaniamilitary.ro
http://www.military-today.com/tanks/tr85m1.htm
http://www.military-today.com/tanks/tr85m1.htm
ΠΗΓΗ
http://www.proelasi.org/2016/06/19/%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%87%CE%B5%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%AC%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%83%CF%84%CE%B7-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-tr-2000-%CF%84%CE%BF-%CF%81%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B1/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου