- Γράφτηκε από τον/την gnikitas
Η Αεροπορία Στρατού είναι οργανωμένη στη Διεύθυνση Αεροπορίας Στρατού (ΔΑΣ), στην Σχολή Αεροπορίας Στρατού (ΣΑΣ) και στην 1η Ταξιαρχία Αεροπορίας Στρατού (1η ΤΑΞΑΣ).
Μια Καναδική έρευνα πάνω στις δομές της μοντέρνας αεροπορίας στρατού με συγκριτική αναφορά και αξιολόγηση και στην Ελληνική Αεροπορία Στρατού μπορεί να βρει κανείς στη διεύθυνση en.calameo.com.
Η αναφορά του Καναδικού Στρατού έγινε το 2012 και μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Στέφανο Ατσαλό γνωστό και από το Blog armyaviation.wordpress.com Σε αυτήν μπορεί κανείς να δει πως η Α.Σ αξιολογείται ως μια από τις πλέον ισορροπημένες και προηγμένες αεροπορικές δυνάμεις Στράτου Ξηράς στην Δύση.
Οι πρόσφατες εξελίξεις περιλαμβάνουν:
Πρωτίστως, την παραλαβή των Ελικοπτέρων Σινουκ από τις ΗΠΑ. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) προχώρησε από πέρσι τον χειμώνα στην κατακύρωση της προμήθειας δέκα μεταχειρισμένων μεταφορικών ελικοπτέρων τύπου CH-47D Chinook από τα αμερικανικά αποθέματα. Το συνολικό κόστος του προγράμματος είναι της τάξεως των $ 125.840.802 και καλύπτει όλες τις εργασίες επιθεώρησης και αποκατάστασης των ελικοπτέρων (πριν την παράδοση τους), την προμήθεια των κινητήρων και των λοιπών υλικών και συστημάτων υποστήριξης.
Η απόκτηση τους αναμένεται να αυξήσει σημαντικά τις δυνατότητες αεροκίνησης του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ). Τα CH-47D Chinook θα αποκτηθούν στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ με τιμή μονάδας περί τα 3,5 ως 4 εκατ. δολάρια ΗΠΑ. Πριν την παράδοση τους στην Αεροπορία Στρατού του Ελληνικού Στρατού τα 10 ελικόπτερα θα υποστούν εργοστασιακή συντήρηση σε εργοστάσιο βάσης του Στρατού των ΗΠΑ, ενώ θα είναι εξοπλισμένα και με σύστημα αυτοπροστασίας συμπεριλαμβανομένων και εκτοξευτών αναλωσίμων (chaffs & flares). Η αποπληρωμή του προγράμματος θα γίνει σε περίοδο 5-10 ετών. Τα συγκεκριμένα ελικόπτερα μέσα σε βάθος μερικών μηνών θα τοποθετηθούν στο 3ο Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού με σκοπό την εκτέλεση αποστολών επ ωφελείας της 71 Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας και της 1ης Ταξιαρχίας Καταδρομών και ειδικότερα των τριών ορεινών μοιρών καταδρομών σε Ρεντίνα, Νάουσα και Δράμα.
Σε κάθε περίπτωση το μείζον και επείγον πρόβλημα για την ΑΣ είναι η αντικατάσταση των UH-1H Iroquois και ΑΒ-205A/A1. Μέχρι στιγμής έχουν παραληφθεί μόνον 12 από τα υπερσύγχρονα ελικόπτερα ΝΗ-90 εξαιτίας της στάσης του Πάνου Καμμένου που ακύρωσε τις παραλαβές των υπολοίπων οκτώ. Η απόσυρση των UH-1H Iroquois και μέρους ή ολόκληρου του στόλου των ΑΒ-205A/A1 σε συνδυασμό με την παραλαβή των δέκα μεταχειρισμένων CH-47D Chinook και των οκτώ υπό παράδοση NH-90 TTH θα οδηγούσε σε πολλαπλά οφέλη (αύξηση της ασφάλειας πτήσεων, περιορισμός του οικονομικού κόστους τεχνικής υποστήριξης και συντήρησης, αύξηση της διαθεσιμότητας του στόλου κ.ά.).
Η επικείμενη έλευση των δέκα CH-47D Chinook θα βελτιώσει την κατάσταση (στη συνολική ικανότητα μεταφοράς θα προσθέσει 440 στρατιώτες ή 106,5 τόνους φορτίου), αλλά δεν θα επιλύσει το χρόνιο πρόβλημα της αντικατάστασης των 86 UH-1H Iroquois και ΑΒ-205A/-205A1 (ενδεχομένως με την έλευση των δέκα μεταχειρισμένων CH-47D Chinook να αποσυρθούν τα 24 UH-1H Iroquois). Η παραλαβή και των υπολοίπων NH-90 TTH θα βελτίωνε ακόμα περισσότερο την κατάσταση και θα επέτρεπε την απόσυρση 10-20 AB-205/-205A1, αλλά κάτι τέτοιο δεν φαίνεται στον ορίζοντα. Να τονιστεί ότι άλλο είναι το βαρύ ελικόπτερο και άλλο το ελικόπτερο εφόδου.
Επιπροσθέτως, ένα άλλο τεράστιο θέμα που αφορά τα πτητικά μέσα και απαιτεί απαντήσεις από την πλευρά του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι και το πρόβλημα παραλαβής των Ε/Π ΝΗ 90. Όπως είναι γνωστό το θέμα αυτό έχει «παγώσει» από το Φεβ. 2015. Η ιστορία είναι λίγο πολύ γνωστή. Τον Αυγ. του 2003 υπογράφηκε σύμβαση για την προμήθεια 20 Ε/Π ΝΗ 90, εκ των οποίων τα 16 από αυτά μεταφορικά και 4 ειδικών αποστολών, συνολικού κόστους 650 εκατ. ευρώ περίπου. Η σύμβαση ήταν ομολογουμένως σκανδαλώδης, αν ισχύουν τα αναγραφόμενα σε άρθρο που διάβασα ότι η Φιλανδία για τον ίδιο αριθμό Ε/Π με αυτά που αγόρασε η χώρα μας, κατέβαλλε μόλις 72 εκατ. ευρώ.
Κατά την αγορά των Ε/Π, επί υπουργού Εθνικής Άμυνας Γιάννου Παπαντωνίου, δεν προβλέφθηκε, η υπογραφή σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης «Follow on Support». Το Ελληνικό Δημόσιο, έχει αποπληρώσει περίπου το 70% του συνολικού τιμήματος και μέχρι σήμερα έχουν παραληφθεί τα 11 από τα συνολικά 20 Ε/Π. Βάσει του χρονοδιαγράμματος παραδόσεων, το δωδέκατο ελικόπτερο είχε προγραμματιστεί να παραληφθεί το Φεβ. 2015.
Κατόπιν εντολής που έδωσε ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, αυτό δεν έγινε, έως ότου ολοκληρωθεί η έρευνα της σύμβασης προμήθειας των ελικοπτέρων από τη διακλαδική επιτροπή εσωτερικού ελέγχου του υπουργείου άμυνας και δήλωσε ότι η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ είναι αποφασισμένη να μπλοκάρει την εκτέλεση της σύμβασης έως ότου βρεθεί λύση στο πρόβλημα της τεχνικής υποστήριξης. Εξαιτίας της μη υπογραφής εν συνεχείας υποστήριξης παραμένει καθηλωμένος αριθμός ελικοπτέρων που διαθέτει σήμερα στον στόλο της η Αεροπορία Στρατού, διότι λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, δεν μπορούν να περάσουν τις τακτικές τεχνικές επιθεωρήσεις. Λαμβάνονται όλα αυτά υπόψη και πόσο επηρεάζουν την επιχειρησιακή ετοιμότητα των μέσων της Αεροπορίας Στρατού πριν αποφασισθεί με τόση ευκολία η διάθεση Ε/Π για τη μεταφορά κυβερνητικών αξιωματούχων;
Μια άλλη είδηση που πέρασε στα ψιλά ήταν η ικανότητα των ΝΗ90 να επιχειρούν από τα αρματαγωγά του Π.Ν. Το θέμα το είχαμε αναφέρει με αποκλειστικό άρθρο μας στις 24 Ιανουαρίου 2016. Μια ακόμα δυνατότητα έρχεται να προστεθεί στο ευρύ φάσμα των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του καλύτερου μεταφορικού ελικοπτέρου. Το προηγούμενο χρονικό διάστημα χειριστές του 2ου Τάγματος Αεροπορίας Στρατού παρακολούθησαν εκπαιδευτικά σεμινάρια από τους χειριστές της Διοίκησης Ελικοπτέρων Ναυτικού στο Κοτρώνι του Μαραθώνα με στόχο να πιστοποιήσουν τους Ιπτάμενους της Αεροπορίας Στρατού σε προσνηώσεις και απονηώσεις από αρματαγωγά της Διοίκησης Αμφιβίων Δυνάμεων. Η συγκεκριμένη εκπαίδευση περιελάμβανε αρχικά μαθήματα εδάφους και θεωρίας και ακολούθως πρακτική στο Αρματαγωγό "Ικαρία".
Με απόλυτη επιτυχία οι χειριστές της Αεροπορίας Στρατού επέδειξαν εντυπωσιακές ικανότητες στη προσνήωση στο Αρματαγωγό "Ικαρία". Εξαιρετικά εντυπωσιασμένοι έμειναν οι έμπειροι σε αυτά τα θέματα χειριστές του Πολεμικού Ναυτικού. Η προσνήωση και η απονήωση είναι μια απαιτητική διαδικασία αφού όπως λένε οι χειριστές καλούνται να "πατήσουν σε ένα γραμματόσημο μέσα στη θάλασσα".
Πόσο μάλλον νύχτα με κακές καιρικές συνθήκες. Επί της ουσίας, προσδίδεται μια πολύ καλή επιχειρησιακή ικανότητα αυτή της εκτέλεσης αεροκίνησης και αεραπόβασης πεζοναυτών της 32 Ταξιαρχίας παράλληλα με την εκτέλεση αποβατικής ενέργειας, συνδιάζοντας ταυτοχρόνως προγεφύρωμα επί της ακτής καθώς και αεροπρογεφύρωμα εντός της ενδοχώρας.
Την ίδια εκπαίδευση πραγματοποίησαν και οι χειριστές της Πολεμικής Αεροπορίας της Μοίρας 384 Έρευνας Διάσωσης με Super Puma πλην όμως δεν εκτέλεσαν πρακτικά μαθήματα αέρος με προσνηώσεις και απονηώσεις. Πάντως αξίζει να σημειωθεί πως τα ΝΗ90 έχουν επιδείξει εξαιρετικές πτητικές ικανότητες στα χέρια των ικανών χειριστών της Αεροπορίας Στρατού που διαρκώς φροντίζουν να εκμεταλλεύονται όλο και περισσότερο το πτητικό μέσο που διαθέτουν πετυχαίνοντας εντυπωσιακά αποτελέσματα στις εκπαιδεύσεις και στις ασκήσεις που πραγματοποιούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Όμως αξίζει να τονιστεί πως σήμερα το μεγαλύτερο πάρεργο για την Αεροπορία Στρατού είναι οι αεροδιακομηδές, η δασοπυρόσβεση, οι μεταφορές πολιτικών προσώπων. Κι όλα αυτά στο πλαίσιο της κακώς εννοούμενης κοινωνικής προσφοράς αφού γίνεται καθαρά για επικοινωνιακούς λόγους. Άθλιοι χειρισμοί σε βάρος της εθνικής άμυνας για τη δημιουργία εντυπώσεων και την ικανοποίηση των εμμονών της κυβέρνησης και των συνεργατών της. Έχουμε φτάσει στο σημείο όλες τις παθογένειες του ελληνικού δημοσίου να τις καλύπτουν οι Ένοπλες Δυνάμεις. Τη στιγμή που οι προϋπολογισμοί των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν συρικνωθεί σε οριακό σημείο.
Το ΕΚΑΒ χρωστάει στη Π.Α περί τα 110 εκατομμύρια ευρώ για τις αεροδιακομηδές. Μερικές δεκάδες εκατομμύρια και στην Α.Σ. Γιατί δεν αναλαμβάνει τις αεροδιακομηδές η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος που έχει καταθέσει ανάλογη πρόταση στη πολιτική ηγεσία; Κάλλιστα η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος εκμεταλλευόμενη το ΕΣΠΑ μπορεί να προμηθευτεί και επιπλέον πτητικά μέσα. Τη στιγμή που βάση στοιχείων το 70% των αεροδιακομηδών δεν χρειάζονται. Ένα ολοκληρωμένο σύστημα τηλειατρικης του ΕΣΥ θα βοηθούσε κατακόρυφα στην αντιμετώπιση πάσης φύσεως ιατρικών περιστατικών. Αλλά που να αντιληφθεί το ελληνικό δημόσιο τι σημαίνει τεχνολογία. Εδώ μάθαμε πριν μερικά χρόνια πόσους δημοσίους υπαλλήλους έχουμε. Πόσο λογικό είναι να απογειώνεται ένα CHINOOK χωριτικότητας 44 επιβατών για να μεταφέρει μόλις έναν ασθενή;
Στο παρακάτω βίντεο η 1η ΤΑΞΑΣ υπό οριακές δυσμενείς καιρικές και οι Δυνάμεις Ειδικών Επιχειρήσεων των Ενόπλων Δυνάμεων με αιχμή του δόρατος το Ειδικό Τμήμα Αλεξιπτωτιστών και την επίλεκτη Ζ Μοίρα Αμφίβιων Καταδρομών πάντα σε αγαστή συνεργασία με τα ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού επιχειρούν στην διαβαλκανική Balkan Shield 2016
ΠΗΓΗ
http://defencenews.gr/amina/4628-i-1i-taksiarxia-aeroporias-stratoy
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου